گروه خودرو- برای دوره‌های متوالی فراند پیچ، مدیرعامل پیشین شرکت خودروسازی فولکس‌واگن، حاکم بلامنازع دفتر مرکزی این شرکت در ولفسبورگ آلمان بود. اگر او تا این مقطع از هرگونه اتهام فساد مالی مبرا بوده؛ اما حداقل ایرادی که به عملکرد او گرفته می‌شود این که به ظاهر از هر آنچه در حلقه‌های مدیریتی پایین‌تر این شرکت در حال وقوع بوده، اطلاع داشته است.

وقتی اخیرا در یک مستند تلویزیونی از کلاوس ولکرت، رییس اتحادیه کارگری فولکس واگن پیرامون میزان اطلاع پیچ از امتیازات اعطا شده به وی توسط مدیران ارشد این شرکت در مقابل سکوت او در برابر برنامه‌های در دست اجرا در این شرکت سوال شد، او پاسخ داد: من در این مورد چیزی نمی‌دانم.

وی افزود: با این حال می‌توانم تایید کنم پیچ تقریبا از هر آنچه در شرکت اتفاق می‌افتد، مطلع بود.

به اعتقاد بازجویان پرونده رشوه‌دهی در فولکس واگن که کماکان در دست بررسی است، پیچ که حالا ریاست هیات نظارت بر فولکس واگن را بر عهده دارد؛ از آنچه در زیرمجموعه قسمت مدیریت وی در حال وقوع بوده، کاملا آگاه بوده است.

در دادگاه رسیدگی به این پرونده ولکرت و رییس سابق واحد پرسنلی شرکت فولکس واگن به اتهام دریافت و پرداخت رشوه و پاره‌ای اقدام غیرقانونی دیگر تحت بازجویی قرار دارند؛ اما دادستانی لااقل تا این مقطع به مدرکی مستند که راه را برای احضار پیچ به عنوان متهم هموار کند، دست نیافته‌است. این روند ممکن است در سایه اطلاعاتی که برنامه‌سازان یکی از شبکه‌های تلویزیونی آلمان مدعی به دست آوردن آن شده است، تغییر کند. در مستندی که توسط این شخص تهیه شده به اظهارات یکی از کارکنان بازنشسته فولکس واگن اشاره شده که حول محور گفت‌وگوی پیچ و برونو آدلت، رییس واحد ملی فولکس واگن پیرامون پرداخت‌های بدون صورت‌حساب دور می‌زند.

اگر این ادعا درست باشد، پیچ به طور حتم از پرداخت‌های غیرقانونی به پاره‌ای از اعضای ارشد اتحادیه کارگران فولکس واگن و فراهم آوردن زمینه استفاده آنها از ویلاهای رایگان و سایر امکانات تجملاتی مطلع بوده است.

در رسوایی مالی سال گذشته میلادی فولکس واگن از حساب‌های صوری و غیرقانونی تشکیل شده توسط مدیران فولکس‌واگن برای پرداخت وجوه غیرقانونی به پاره‌ای کارکنان این شرکت و افرادی در خارج از شرکت پرده برداشته شد.

وقتی دادستانی آلمان ۲۹ مارس سال گذشته میلادی پیچ را به عنوان مطلع فراخواند، او سوگند یاد کرد هیچ اطلاعی از این مسائل ندارد. دادگاه به استناد به فیلم مستند اخیر مترصد فراخواندن شهود جدید است، اما چه این شهود به نفع پیچ شهادت بدهند و چه سخنی علیه او بگویند؛ با دردسری جدی مواجه شده است. دادستانی آلمان اعلام کرده در ضمن رسیدگی به پرونده ولکرت و دیگر متهمان این پرونده به اطلاعاتی دست یافته که نشان می‌دهد پیچ چندان هم بی‌گناه نیست و حداقل اتهامی که به وی وارد است، آگاهی داشتن از اقدامات غیرقانونی زیردست‌هایش است.

من بی‌گناهم

پیچ چند روز قبل در مصاحبه با هفته‌نامه آلمانی اشپیگل تایید کرد هیچ‌گاه در پرداخت‌های شرکت نقشی نداشته و همه مسوولیت‌ها و اختیارات در این حوزه را به رییس پیشین واحد امور مالی فولکس واگن تفویض کرده بود.

رییس پیشین واحد امور مالی طی روند دادرسی به پرداخت ۲۹۰هزار یورو وجوه غیرقانونی به ولکرت و در مجموع ۲میلیون یورو به چند تن برای اهداف خاصی اقرار کرده است؛ اما تاکید کرده پیچ از این اقدامات مطلع نبوده و واحد امور مالی برای پوشش دادن این وجوه اقدام به سندسازی کرده بود.

دادستان‌ها باوری به این ادعا ندارند. اول آنکه ولکرت به گفت‌وگو بر سر یافتن راه‌های میان‌بر برای حل مشکلات داخلی فولکس‌واگن با پیچ در سال ۱۹۹۴ اقرار کرده است.

براساس اظهارات ولکرت در آن زمان پیچ گفته بود، مشکلی ندارد که لازم باشد برای حل‌اش به این گونه کارها روی آورد.

از دیگر دلایلی که موجب شده دادستان با دودلی به بی‌گناهی پیچ نگاه کند این که بررسی پرونده عملکرد وی نشان می‌دهد او فردی به‌غایت محتاط بوده و بعید است بدون هماهنگی با پیچ دست به اقدامی فراقانونی زده باشد.

اثبات اطلاع داشتن پیچ از این مساله به تنهایی می‌تواند به محکومیت او به تحمل دو سال حبس منجر شده و شرایط را در فولکس‌واگن به هم بریزد.

علاوه بر این ولکرت با دستور مستقیم پیچ در سال‌های پایانی دهه گذشته میلادی از افزایش ۵۰درصد مزایای پایان سال برخوردار شده بود که اسناد مربوط به این دستور با بررسی پرونده ولکرت به دست آورد. با وجود این مدارک، پیچ دیگر نمی‌تواند ادعای بی‌گناهی کند. روی دستور افزایش مزایای پایان سال ولکرت امضای پیچ هم به چشم می‌خورد.

آنچه باقی می ماند اینکه اثبات شود این افزایش شدید پاداش مغایر با قوانین داخلی فولکس‌واگن و قانون کار در آلمان است.

هیچکس نمی‌تواند باور کند پیچ سندسازی و بدون اطلاع مافوق خود دستور پرداخت ۲میلیون یورو وجوه غیرقانونی به ولکرت و سایر اعضای اتحادیه کارگری فولکس واگن را صادر کرده باشد.