گروه خودرو- موتور ملی شماره‌گذاری شد. محمد زالی‌، مدیرعامل شرکت تحقیق طراحی و تولید موتور ایران خودرو (ایپکو) با بیان این مطلب به خبرنگار ما گفت: تعداد محدودی از این محصول ملی روی خودروی سمند نصب شد، که این خودروها نیز مجوز شماره‌گذاری را دریافت کرده و شماره‌گذاری شده‌اند. وی با بیان اینکه این تعداد محدود، ابتدا در اختیار افراد خاصی در مجموعه خود شرکت ایران‌خودرو قرار خواهد گرفت، افزود: به منظور انجام آزمایش‌های نهایی و حصول اطمینان و همچنین سنجش میزان کارایی موتور ملی، عرضه خودروهای مجهز به آن، در حال حاضر محدود بوده و به تدریج این عرضه را افزایش خواهیم داد.

هر چند که مدیرعامل شرکت تحقیق طراحی و تولید موتور ایران‌خودرو توضیح چندانی در مورد تفاوت قیمتی که میان خودروهای مجهز به موتور ملی و سایر خودروها نداد، اما به اعتقاد کارشناسان بهای محصولات دارای موتور ملی اندکی فراتر از خودروهای دیگر است. موتور ملی که سال گذشته خط تولید آن توسط رییس‌جمهوری افتتاح شد، پایه‌ گازسوز بوده و طبق گفته مسوولان ایران‌خودرو، جزو ۳ موتور برتر دنیا است.

البته شاید این برتری از آن جهت باشد که هیچ کشوری تاکنون به سمت تولید موتور پایه‌گاز نرفته و برنامه‌ای

در این زمینه نداشته‌اند. از دیگر خصوصیات این محصول، اینکه استاندارد یورو ۴ را پاس کرده و ۱۲۰ اسب بخار نیز قدرت دارد.

پیشتر نیز منوچهر منطقی از تولید و عرضه این موتور تا پایان مردادماه سال‌جاری خبر داده و حتی مدعی شده بود تا اواخر شهریور امسال، سمندهای مجهز به موتور ملی، به بازار عرضه خواهد شد که ظاهرا قرار است این وعده با تاخیر بیشتر عملی شود.

البته شرکت سایپا نیز مشابه چنین موتوری را به مرحله تولید رسانده و قرار است سال آینده پرایدهای مجهز به این موتور را روانه بازار کند.