گروه خودرو- طی هفته‌های آتی ظرفیت تولید تندر-۹۰ در ایران‌خودرو به ۲۰۰ دستگاه در روز خواهد رسید.

محمد حسین فقیه، معاون مدیر عامل ایران‌خودرو، در امور تندر-۹۰ با بیان این مطلب به خبرنگار ما گفت: در حال حاضر با ۲ شیفت کاری روزانه ۱۵۰دستگاه تندر-۹۰ تولید می‌کنیم که با بهتر شدن وضعیت تامین قطعات طی هفته‌های آتی، تولید روزانه خود را به ۲۰۰ دستگاه خواهیم رساند. وی با بیان اینکه هم اکنون نسبت تولید با نیاز بازار، تقریبا متعادل شده است، تصریح کرد: تلاش ما این است که با افزایش تولید، از التهاب بازار کاسته و تولید عرضه تندر-۹۰ را بیش از پیش متعادل و هماهنگ سازیم.

فقیه با تاکید بر اینکه بیشتر ثبت‌‌نام‌کنندگان تندر-۹۰، متقاضی مدل E۲ این خودرو هستند، گفت: با توجه به تقاضای بالای این مدل، ایران‌خودرو نیز ترجیح می‌دهد، تمرکز اصلی خود را روی تولید تندر-۹۰ E۲ قرار دهد. ولی از آنجا که مدل‌های E۰ و E۱ نیز مشتری خاص خود را دارند، نمی‌توان تنها به تولید E۲ پرداخت. وی ادامه داد: به طور مثال برای مشتریانی که ساکن مناطق سردسیر کشور هستند؛ شاید وجود کولر در خودروی آنها، چندان مهم نبوده و حیاتی نباشد؛ بنابراین نمی‌توان نیاز این دسته از مشتریان را که چندان، وجود آپشن در خودرو برای آنها مهم نیست در نظر نگرفت.

مدیر پروژه تندر-۹۰ ایران‌خودرو در مورد افزایش قیمت غیرطبیعی این خودرو در بازار و تفاوت فاحش آن با قیمت تمام شده در کارخانه تصریح کرد: هم اکنون در مجموع بیش از ۱۰هزار تندر-۹۰ به بازار عرضه شده که این رقم با رقمی که پیش‌بینی می‌کردیم، تفاوت دارد. از طرفی تقاضا نیز بالا است که همین عدم تعادل میان عرضه و تقاضا، کنترل قیمت را از بین برده است. در ضمن تاثیر افزایش بهای یورو را بر قیمت نیز که قرارداد تندر-۹۰ بر پایه آن بسته شده است، نباید فراموش کرد. البته به اعتقاد بنده، وضعیت فعلی بازار نسبت به ماه‌های گذشته بهتر شده و در آینده با عرضه بیشتر تندر-۹۰ بهتر نیز خواهد شد.

فقیه در پاسخ به این سوال که چرا قرارداد تندر-۹۰ بر پایه یورو بسته شد، گفت: قرارداد تندر-۹۰ را سازمان گسترش منعقد کرده است. از طرفی تا آنجا که بنده می‌دانم، خود شرکت رنو نیز بر بسته شدن این قرارداد بر پایه یورو، تاکید داشته و غیر از آن را قبول نمی‌کرد. وی در مورد بحث مربوط به باکیفیت‌تر بودن تندر-۹۰‌های تولیدی اخیر نسبت به ماه‌های اولیه تولید، تاکید کرد: ایران‌خودرو برای تولید تندر-۹۰ استانداردهای رنو را پاس کرده است که اگر این چنین نبود، این شرکت به ما اجازه تولید نمی‌داد؛ اما به هر حال هر چه جلوتر رفته و بیشتر تولید کنیم، تجربه و آموزش نیز زیادتر می‌شود، تندر-۹۰ تولیدی، بهتر و با کیفیت‌تر خواهند شد؛ اما این موضوع دلیل بر بی‌کیفیتی تولیدات قبلی نیست؛ فقط وضعیت و کیفیت تولید این خودرو بهتر از گذشته شده است.