جامع‌نیوز - ساپکو به طور متوسط ۷۵ روز در پرداخت به قطعه‌سازان تاخیر دارد. «محمدباقر رجال»، رییس انجمن قطعه‌سازان، اظهار داشت: ساپکو و سازه‌گستر دو شرکت تامین قطعات ایران خودرو و سایپا معمولا در پرداخت وجه به قطعه‌سازان تاخیر دارند و به طور متوسط ساپکو ۷۵‌روز و سازه‌گستر ۶۰‌روز در پرداخت‌ها دیرکرد دارند.

وی افزود: در‌حال‌حاضر جمع کل بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان به ۹۰۰‌میلیون تومان می‌رسد و معمولا خودروسازان طبق قرارداد بین ۱ تا ۳ماه پس از تحویل قطعات، با قطعه‌سازان تسویه حساب می‌کنند که ۹۰۰‌میلیون فوق شامل قراردادهایی که هنوز پرداخت آن نرسیده است نیز می‌شود.

رجال در رابطه با توان قطعه‌سازان داخلی خاطر‌نشان کرد: توانایی قطعه‌سازان ایرانی در سطح بالایی است؛ چرا که آنها تجربیات بین‌المللی خوبی به دست آورده‌اند و با تلاش بیشتر می‌توانند حضور موثری در بازارهای اروپایی داشته باشند و انجمن قطعه‌سازان در تلاش است تا مقدمات صادرات را فراهم کند.

رییس انجمن قطعه‌سازان پیرامون همکاری قطعه‌سازان با خودروسازان جهانی گفت: براساس قراردادهایی که بین قطعه‌سازان ایرانی و خودروسازانی نظیر پژو و رنو بسته شده است، آنها وارد زنجیره تامین این دو شرکت بزرگ شده‌‌اند.

وی تصریح کرد: نمایندگان شرکت پژو فرانسه با بازدید از کارخانجات قطعه‌ساز، کیفیت تولیدات آنها را در حد استاندارد ارزیابی کرده‌اند و این باعث شده است تا فضای صادرات قطعه‌ از نظر امکانات و شناخت ایران در اروپا مهیا شود.