گروه خودرو - خبر فروش آزاد تندر-۹۰ در حالی از سوی مهرداد بذرپاش، مدیرعامل پارس‌خودرو اعلام شد که بسیاری از ثبت‌نام کنندگان این خودرو را که هنوز نسبت به بدقولی خودروسازها گلایه‌مند و در صف انتظار دریافت تندر-۹۰ هستند، وادار به واکنش‌های مختلف کرد. با انتشار این خبر متقاضیان با تماس‌های پی‌درپی با روزنامه دنیای اقتصاد بار دیگر وفای به عهد خودروسازها را گوشزد کردند؛ اما متقاضیان تنها گروه معترض نبودند و سخنان بذرپاش، معاون فروش و بازاریابی ایران‌خودرو را نیز به واکنش واداشت. به طوری که سرایی‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار داشت که به عنوان مدیر فروش ایران‌خودرو فروش نقدی تندر-۹۰ را در این شرایط نمی‌پسندم؛ چرا که همچنان به مشتری متعهد هستیم. اما دلایل پارس‌خودرو نیز برای فروش آزاد این خودرو شنیدنی است.

یکی از مسوولان شرکت پارس‌خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار داشت که میزان ثبت‌نام کنندگان این شرکت در مقایسه با شرکت ایران‌خودرو کمتر بوده؛ اما تعهد تولید دو شرکت با یکدیگر برابری می‌کند که این امر موجب شده شرکت پارس‌خودرو با مازاد تولید مواجه شود و انبارهای این شرکت در‌حال‌حاضر پذیرای برخی مدل‌های مازاد تولید باشد. از سوی دیگر قرعه‌کشی هر دو شرکت به طور همزمان انجام می‌شود و میزان قرعه‌کشی دو شرکت نیز مساوی است که این امر نیز مشکلات بسیاری را برای دو شرکت به وجود آورده است.

براساس آمار اعلام شده از سوی شرکت‌های خودروسازی در مجموع ۷۹هزار متقاضی تندر-۹۰ در دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد شرکت پارس‌خودرو ۲۹هزار و شرکت ایران‌خودرو ۵۰هزار ثبت نام کننده دارند.

با توجه به آمار ارائه شده، تعهدات شرکت پارس‌خودرو به طور تقریبی نیمی از تعهدات شرکت ایران‌خودرو است به همین دلیل تعهدات این شرکت در مقابل ثبت نام کنندگان سریع‌تر از شرکت ایران‌خودرو پایان خواهد یافت.

با توجه به موارد ذکر شده، شرکت پارس‌خودرو برای فروش محصولات مازاد خود عرضه آزاد تندر-۹۰ را در برنامه کاری خود قرار داده است تا به این طریق بتوانند هم محصولات مازاد خود را به بازار عرضه کنند و هم بتوانند قیمت این خودرو را در بازار که طی ماه‌های گذشته افزایش چشمگیری داشته است، بشکند.