سایه یورو بر تندر – 90

حمیدرضا بهداد

قیمت تمام شده انواع مدل‌های تندر - ۹۰ طی چند ماه گذشته افزایش یافت، به طوری که مدل E۰ این خودرو که اسفند ماه سال گذشته و در جریان پیش فروش با قیمتی معادل ۸میلیون و ۲۰۰هزار تومان اعلام شده بود، هم‌اکنون ۸میلیون و ۶۷۰هزار تومان قیمت دارد.مدل E۱ تندر - ۹۰ نیز حدود ۵۰۰هزار تومان گران‌تر از گذشته تولید می‌شود. به نحوی که بهای تمام شده این مدل از ۹میلیون و ۶۰۰هزار تومان اولیه به ۱۰میلیون و ۱۱۲هزار تومان ارتقا یافته است.

همین وضعیت را در مورد مدل E۲ نیز می‌توان مشاهده کرد. چرا که قیمت پایه این مدل نیز با افزایش بهای ۵۴۰هزار تومانی از ۱۰میلیون و ۶۰۰هزار تومان ابتدایی به ۱۱میلیون و ۱۴۰هزار تومان رسیده است.این در حالی است که هدف اولیه از ورود تندر - ۹۰ به کشور تولید و عرضه یک خودروی ارزان‌قیمت بودکه تاکنون هدف مذکور به دست نیامده است.اما اگر بخواهیم دلیل این افزایش قیمت را جست‌وجو کرده و علت آن را دریابیم، مسلما دست‌اندرکاران تولید این خودرو گرانی تندر - ۹۰ را بر گردن یورو خواهند انداخت که البته استدلال غلطی هم نیست؛ چرا که قرارداد تندر - ۹۰ بر پایه یورو بسته شده و این واحد پولی نیز طی مدت اخیر نوسانات زیادی را که بیشتر در سیر صعودی قیمت بوده، پشت سر گذاشته است.به نحوی که بهای یورو در اسفند ماه سال گذشته که تندر - ۹۰ پیش فروش شد، تا به امروز حدود ۱۴۵ تومان گران‌تر شده است.

البته اگر قیمت فعلی یورو را در بازار آزاد در نظر بگیریم، تفاوت قیمت به ۱۷۵ تومان خواهد رسید. اما با فرض این که در این مورد خاص می‌توان حق را به خودروسازان داده و در افزایش قیمت پایه تندر - ۹۰ آنها را محق بدانیم، یک ایراد اساسی را می‌توان به آنها گرفت و آن این که ‌اگر تندر - ۹۰‌های ثبت‌نامی، طبق برنامه زمان‌بندی به متقاضیان تحویل داده می‌شد، به طور قطع نوسانات یورو تاثیر کمتری روی قیمت این خودرو می‌گذاشت. از طرفی چون تغییرات قیمت این واحد پولی قابل پیش‌بینی نبوده و ممکن است در کوتاه مدت باز هم شاهد افزایش بهای آن باشیم، بنابراین گران‌تر شدن قیمت تمام شده تندر - ۹۰ در آینده هم خیلی دور از ذهن نیست؛ چرا که اگر قیمت یورو باز هم سیر صعودی خود را طی کند، افزایش قیمت این خودرو را در پی خواهد داشت، اگر هم دچار رکود شده یا کاهش یابد بعید است که خودروسازان داخلی این موضوع را در بهای تندر - ۹۰ اعمال کنند.با این شرایط مسلما از خودروسازان انتظار نمی‌رود که مفاد قرارداد را در این زمینه تغییر داده یا جلوی نوسان‌های قیمت یورو را بگیرند. اما حداقل انتظار از آنها این است که هر چه زودتر به تعهدات خود در مورد تولید و عرضه تندر - ۹۰ عمل کرده تا متقاضیانی که هم‌اکنون در جریان فرآیند تحویل خودروی خود قرار گرفته یا در آینده قرار می‌گیرند، تاوان کمتری را برای تغییرات قیمت یورو بپردازند.

بازار تندر-۹۰

افزایش قیمت تمام شده تندر - ۹۰ به بازار نیز سرایت کرده و سبب سیر صعودی بهای این خودرو شده است که البته از لحاظ میزان تغییرات قابل مقایسه با قیمت تمام شده نیست.افزایش قیمت تندر - ۹۰ در بازار را هم می‌توان به عدم توازن میان عرضه و تقاضا نسبت داد؛ چرا که تاثیرات به وجود آمده در عرضه این خودرو به بازار داخل سبب بالا رفتن قیمت به صورت کاذب شده است.به طور مثال اگر مدل E۲ این خودرو که بیشترین متقاضی را نیز داشته، حدود ۵ ماه پیش ۱۲میلیون قیمت داشت، هم‌اکنون با بهایی حدودا معادل ۱۵میلیون تومان معامله می‌شود.البته خودروسازان بر این نکته تاکید دارند که در صورت فروش نقدی تندر - ۹۰ قیمت‌ها در بازار شکسته خواهد شد.هر چند این مساله که آنها فروش نقدی تندر-۹۰ را آغاز کنند با رقم تولید آنها و همچنین میزان تعهدات انجام شده‌شان نسبت به متقاضیان ثبت نام کننده‌ در تناقض است.