گروه خودرو- شرکت رنو بخش اعظمی از مدل E۲ تندر-۹۰تولیدی در ایران را برای فروش در کشور فرانسه در نظر گرفته است.

محمد زالی، مدیرعامل شرکت تحقیق، طراحی و تولید موتور ایران‌خودرو (ایپکو) با بیان این مطلب به خبرنگار ما گفت: آنچه در قرارداد مربوط به تولید تندر-۹۰ میان ایران‌خودرو و رنوی فرانسه آمده،‌تولید ۳مدل از این خودرو با نام‌های E۱، E۰ و E۲ در کشور است که از این ۳نوع، مدل‌های E۰ و E۱ تقریبا بدون هیچ‌گونه آپشن، پیش‌بینی شده است. اما مدل E۲ این خودرو، دارای امکاناتی از قبیل ایربگ، کولر، فرمان هیدرولیک، ترمز ABS و مواردی از این دست است.

وی افزود: شرکت رنو با علم به اینکه مدل E۲ دارای متقاضی بیشتری است، درصد زیادی از این مدل را برای عرضه و فروش در خود کشور فرانسه در نظر گرفت که این موضوع عینا در قرارداد آمده است.

مدیرعامل ایپکو ادامه داد: اما از آنجا که متقاضیان داخلی استقبال بیش از انتظاری از مدل E۲ کردند، این موضوع عملا بندمربوط را در قرارداد زیر سوال برد، چرا که بیش از ۸۰درصد از آنها مدل E۲ را به عنوان خودروی مورد نظر خود در نظر گرفتند.

زالی با بیان این که پلت‌فرم خودروی تندر-۹۰ (X۹۰) متعلق به سال ۱۹۹۶ میلادی است، تصریح کرد: با این که مدت زمان نسبتا زیادی از عمر این پلت‌فرم می‌گذرد اما شرکت رنو حتی حاضر نشد مالکیت ساخت آن را به ایران واگذار کند که این موضوع در جای خود قابل بحث است.

این گفته‌های زالی در حالی است که دو شرکت ایران خودرو و سایپا به دلیل تامین نشدن قطعات مربوط به آپشن خودروی مدل E۲ تمرکز خود را روی تولید مدل‌های E۰ و E۱ قرار داده‌اند که کمترین استقبال از سوی متقاضیان داخلی از این ۲ مدل صورت

گرفته است.