روابط عمومی ایران‌خودرو- اهمیت شرکت سیامکو (شرکت مشترک ایرانی، سوری تولیدکننده سمند شام) به عنوان یک پروژه مهم صنعتی در فضای همکاری‌های ایران و سوریه موجب شده است تا شرکت‌های قطعه‌سازی دو کشور، داخلی‌سازی این خودرو را در دستور کار خود قرار دهند. روزنامه پرتیراژ الثوره چاپ دمشق در شماره اخیر خود با ارزیابی سفر محرابیان به سوریه و نیز بازدید خبرنگاران این کشور از سایت اصلی ایران‌خودرو نوشت: گروه صنعتی ایران‌خودرو با‌توجه به گسترش مناسبات تهران و دمشق در همه زمینه‌ها کوشش زیادی به خرج می‌دهد تا بتواند بسترهای مناسب برای داخلی‌سازی سمند شام را فراهم کند.

این روزنامه با اشاره به سفر سرپرست وزارت صنایع و معادن ایران به سوریه نوشت: محرابیان در جریان بازدید از پروژه‌های صنعتی ایران در سوریه به خوبی دریافت که ایران‌خودرو کار مهمی را در زمینه تولید سمند شام در این کشور صورت داده است و به همین دلیل با جدیت تلاش می‌کند تا شرکت‌های قطعه‌سازی ایران را تشویق کند با همکاری قطعه‌سازان سوریه توان خود را برای داخلی‌سازی سمند شام به‌کار گیرند.

در بخش دیگری از گزارش روزنامه الثوره آمده است: این در حالی است که ایران‌خودرو سعی دارد تا کارخانه سیامکو که تنها کارخانه تولید خودرو در خاورمیانه است، برای ارتقای کمی و کیفی تولید به سرعت پیشرفت کند تا بتواند نیازهای سوریه و سایر کشورهای منطقه را تامین کند.

روزنامه مذکور همچنین به این نکته اشاره کرده است که ایران‌خودرو نقش مهمی در توسعه روابط اقتصادی و صنعتی ایران و سوریه دارد و مردم و دولت سوریه به خوبی آگاهند که ایران‌‌خودرو با ایجاد کارخانه تولید سمند شام، گام مهمی در توسعه و تعمیق روابط فی‌مابین برداشته است.

در این گزارش خاطرنشان شده است که در سایت اصلی ایران‌خودرو در تهران، روند رو به رشد در زمینه استفاده از جدیدترین فناوری‌های به روز جهان درخصوص طراحی و تولید انواع خودرو در جریان است و می‌توان گفت که جمهوری اسلامی ایران در آینده نزدیک به یک کشور مهم در صنعت خودروسازی تبدیل خواهد شد.