«مورانو» در انتظار بازار ایران

گروه خودرو- مذاکرات پارس خودرو با شریک تجاری‌اش یعنی شرکت نیسان برای واردات مورانو در حالی آخرین مراحل خود را طی می‌کند که این دو شرکت بر سر قیمت‌ نهایی همچنان در حال چانه‌زنی هستند. مورانو اولین SUV دیفرانسیل جلو شرکت نیسان است که از سال ۲۰۰۳ تولید آن آغاز شده و هر سال با مدل‌های بهتری به بازار عرضه می‌شود. همچنین این خودرو در سال ۲۰۰۳ بهترین خودروی نیسان شناخته شده و حتی از نسبت به پسفایندر هم برتری داشته است. مورانو در یکی از شرکت‌های طراحی آمریکا به منصه‌ظهور رسیده و SUV است که بر پلت‌فرم SS-L ساخته شده است.

دو خودروی ماکسیما و آلتیما هم براساس پلت‌فرم SS-L ساخته شده‌اند و مورانو سومین خودرویی است که با استفاده از این پلت‌فرم به بازار عرضه می‌شود. اما «مورانویی» که قرار است در بازار خودرو ایران عرضه شود، متعلق به سال ۲۰۰۷ است که در صورت توافق نهایی دو شرکت پارس خودرو و نیسان، سال ۲۰۰۸ وارد کشورمان خواهد شد. هر چند پارس خودرو مذاکره دراین زمینه را موفقیت‌آمیز خوانده است اما ظاهرا دو شرکت بر سر قیمت آخر به توافق نهایی نرسیده‌اند و این امر ممکن است بر واردات این خودرو موثر باشد. یک منبع آگاه در شرکت پارس خودرو در این زمینه تاکید کرد که در صورت مناسب نبودن قیمت نهایی مورانو و همچنین عدم همکاری‌های لازم در این زمینه از سوی نیسان، ممکن است پارس خودرو برای واردات خودروی مذکور تجدیدنظر کند. این منبع آگاه همچنین اظهار داشت که به دلیل اینکه مورانو به صورت محدود وارد کشور می‌شود؛ بنابراین شرکت پارس‌خودرو هزینه زیادی را متقبل می‌شود؛ برای همین در انتظار قیمت نهایی نیسان در این زمینه هستیم. تعداد سیلندرهای مورانو ۲۰۰۷ که قرار است به ایران وارد شود، ۶سیلندر و V شکل بوده و قدرت موتور آن ۶۰۰۰/۲۶۶ اسب بخار است.

این خودرو در دو حالت اتوماتیک و دستی به بازار عرضه می‌شود و نوع سوخت آن نیز انژکتوری و ظرفیت مخزن سوخت آن ۸۲لیتر است؛ اما سیستم فرمان آن حساس به سرعت موتور، هیدرولیکی و رک و پیلیون تعبیه شده و سیستم ترمز آن نیز ABS، EBD، Braxe Assist است.

از سوی دیگر سوخت آن ترکیبی- لیتر در ۱۰۰کیلومتر به میزان ۳/۱۲، شهری ۲/۱۷ و اتوبان نیز ۵/۹پیش‌بینی می‌شود. این خودرو هم ردیف خودروهای هیوندای سانتانه، پاجرو، BMWX۳ و پرادو است. به احتمال زیاد شرکت پارس‌خودرو بنا دارد که مورانو را جایگزین پرادو کند و با این خودرو به رقابت بپردازد. شنیده‌ها حکایت از آن دارد که بازاریابی خودروی مذکور در تهران و شهرستان‌ها آغاز شده است اما قیمت بالا ظاهرا مانعی برای مذاکرات نهایی پیش‌بینی می‌شود. هر چند برخی از مسوولان پارس‌خودرو قرارداد را نهایی شده می‌خوانند.