جامع‌نیوز- صنعت خودروسازی ایران با ۴۰سال سابقه هنوز به مرز تولید یک میلیون خودرو در سال نرسیده است، اما چری با ۸ سال سابقه بیش از یک‌میلیون خودرو در سال تولید می‌کند. داوود میرخانی‌رشتی، دبیر سابق انجمن خودروسازان با بیان این مطلب اظهار داشت: در شرایط فعلی خودروسازهای ایرانی ناچار هستند با کشورهایی نظیر هند و چین همکاری کنند، زیرا تولید پلت‌فرم داخلی نیاز به سرمایه‌ای در حدود هزار میلیارد تومان دارد که با نرخ بهره‌های کنونی بانک‌های داخلی امکان سرمایه‌گذاری برای طراحی پلت‌فرم جدید وجود ندارد و بانک‌های خارجی نیز به دلایل مختلف حاضر به همکاری با ایران نیستند.

وی افزود: انتقال دانش فنی تولید قطعات مختلف خودرو با هزینه زیادی انجام می‌شود که یک خودروساز نمی‌تواند تمام هزینه‌ها را تقبل کند.

میر خانی رشتی در رابطه با علت پیشرفت چینی‌ها و عقب ماندن خودروسازان داخلی از آنها ابراز داشت: در چین چند شرکت به صورت موازی کار انتقال دانش فنی را انجام می‌دهند و در نهایت همگی تحت عنوان یک کارخانه، کار تولید خودرو را انجام می‌دهند، اما به دلیل بالابودن هزینه‌ها هیچ یک از خودروسازان داخلی موفق به انجام این کار نمی‌شوند و نا گزیر از همکاری با کشورهایی نظیر چین هستند.