گروه خودرو- اولین جلسه معارفه علی‌اکبر محرابیان، سرپرست وزارت صنایع و معادن با کمیسیون صنایع مجلس سه‌شنبه گذشته در حالی برگزار شد که مشکلات تولید خودروی تندر-۹۰، تشکیل معاونت خودرو و همچنین ادغام خودروسازها از جمله محورهای مورد بحث و گفت‌وگوی نمایندگان با محرابیان بوده است. هر چند با توجه به دیدگاه‌های ارائه شده از سوی سرپرست وزارت صنایع و معادن در کمیسیون صنایع، بیشتر نمایندگان حاضر در گفت‌وگو با خبرنگار ما این‌گونه مطرح کردند که وی شرایط احراز پست وزارت صنایع و معادن را دارا است، اما پایان روز بیست‌ویکم آبان ماه یعنی آخرین مهلت دولت برای معرفی وزیران نفت و صنایع به مجلس، قطعیت این موضوع را مشخص خواهد کرد. علی‌اکبر محرابیان که ۲۱مرداد ماه سال‌جاری پس از استعفای علیرضا طهماسبی، وزیر پیشین به سرپرستی وزارتخانه صنایع و معادن منصوب شد تا به امروز برنامه‌های کلانی برای رشد و توسعه واحدهای صنعتی و معدنی کشور ارائه کرده که به مذاق صنعتگران نسبت به برنامه‌های وزیر پیشین خوش آمده است که این موضوع احتمال موافقت مجلس با وزارت وی را نیز دو چندان کرده است. موضوع تشکیل معاونت خودرو از جمله ایده‌های سرپرست فعلی وزارت صنایع و معادن است که به یکپارچگی صنعت خودروسازی کشور کمک قابل توجهی خواهد کرد. هر چند برخی از کارشناسان این ایده را مخالف اصل۴۴ قانون می‌خواندند اما پراکندگی و نبود طرحی جامع و استراتژی مدون برای صنعت خودرو طی چند دهه گذشته منجر به عقب‌ماندگی و رشد ناقص این صنعت تا به امروز شده است. حال آنکه تشکیل معاونت خودرو و تمرکز فعالیت‌های خودروسازی تحت‌نظر مستقیم وزارت صنایع و معادن می‌تواند این صنعت را سریع‌تر به مقصود و اهداف درازمدت برساند.

اما اولین جلسه معارفه محرابیان با نمایندگان کمیسیون صنایع و معادن حکایت از قطعی بودن نظر دولت نسبت به معرفی وی برای پست وزارت صنایع و معادن دارد. همچنین شنیده شده است که معاون پارلمانی رییس‌جمهوری طی چند روز آینده نامه معرفی دو گزینه مدنظر را برای وزارتخانه‌های نفت و صنایع و معادن تقدیم مجلس خواهد کرد. بر همین اساس یک هفته پس از معرفی دولت، جلسات متوالی مجلس برای بحث و بررسی خط‌کشی و اصول کلی برنامه دولت (وزیران پیشنهادی) و اخذ رای اعتماد تشکیل می‌شود. حال آنکه جلسه سه‌شنبه گذشته تنها معارفه‌ای کوتاه جهت بررسی مشکلات پیش‌آمده در برخی موضوعات صنعتی کشور بوده است.

اما اعضای کمیسیون صنایع و معادن در مورد نشست محرابیان که به همراه منطقی در جلسه‌ای مشترک صورت گرفت، اظهارنظرهای مختلفی داشته‌اند.

حمیدرضا فولادگر یکی از اعضای کمیسیون صنایع و معادن بر این باور است که محرابیان توانسته است در جلسه مذکور، اعتماد نمایندگان را به آنچه برنامه‌ها و ایده‌های وی در مورد آینده صنعت کشور، تعبیر می‌شود، به خود جلب کند. وی می‌گوید: در جلسه مذکور سوالاتی در مورد خودروی تندر - ۹۰ و مشکلات حاصل از تولید این خودرو مطرح که وی نیز اظهار داشت با مدیرعامل جدید رنو پارس مذاکراتی صورت‌گرفته و نقطه‌نظرات دولت و حساسیت‌های موجود بر این خودرو نیز به مدیرعامل این شرکت انتقال داده شده است. فولادگر به نقل از محرابیان همچنین تاکید می‌کند که تیراژ خودروی تندر - ۹۰ ایران‌خودرو روزانه ۷۰دستگاه و پارس‌خودرو نیز ۱۳۰دستگاه برآورد می‌شود. این نماینده مجلس در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما اظهار داشت که در مورد معاونت خودرو اعضای کمیسیون مخالفت خود را به دلیل بزرگ شدن سیستم دولتی ابراز داشتند که محرابیان نیز تاکید کرد معاونت خودرو با حداقل نیروی انسانی شکل خواهد گرفت.

استکی دیگر عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز تاکید کرد که جلسه مذکور به دستاوردهای محرابیان طی چند ماهی که به سرپرستی وزارت صنایع و معادن منصوب شده است، اختصاص یافت که در جمع‌بندی اکثر نمایندگان نظر مثبتی بر ایده‌های وی داشتند.

محمدرضا سجادیان، رییس کمیته معدن کمیسیون صنایع ومعادن نیز در زمینه نشست مشترک این کمیسیون با محرابیان عنوان کرد: موضوع مشکلات مربوط به تولید و تحویل خودروی تندر - ۹۰ در جلسه مذکور مطرح شد که مدیرعامل ایران‌خودرو این مشکلات را از ناحیه شرکت فرانسوی طرف قرارداد دانست که البته طبق گفته منطقی این مشکلات که مربوط به تامین قطعات است، برطرف شده است.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: آقای منطقی در این جلسه همچنین از تولید روزانه ۲۰۰ دستگاه از این خودرو که به طور مشترک در دو شرکت ایران‌خودرو و پارس‌خودرو در حال تولید است، خبر داده و اطمینان داد که تا پایان سال‌جاری ۶۷هزار و تا پایان سال ۱۳۸۷ نیز بالغ بر ۱۵۰هزار دستگاه تندر - ۹۰ تولید خواهد شد.

سجادیان در زمینه بحث‌های مربوط به ادغام خودروسازان و همچنین تشکیل معاونت خودرو تصریح کرد: با توجه به این که هدف از حضور آقای محرابیان در این جلسه پرداختن به تمامی بخش‌های صنعتی کشور بود، فرصت چندانی برای بحث و تبادل نظر در این موارد فراهم نشد و محرابیان ارائه نظرات خود را در مورد ادغام و توضیح بیشتر در مورد تشکیل معاونت خودرو به جلسه دیگری که احتمالا فردا برگزار می‌شود، موکول کرد.

سجادیان تاکید کرد: در مجموع کمیسیون صنایع و معادن مجلس نظر مثبتی روی آقای محرابیان و عملکرد وی دارد.

وی ادامه داد: احتمال کسب رای اعتماد محرابیان از مجلس برای تصدی پست وزارت صنایع و معادن زیاد است.