پرونده نیمه‌بسته ایران‌خودرو

گروه خودرو- شرکت فراخوان خودرو گروه صنعتی ایران‌خودرو که برحسب آتش‌سوزی خودروهای پژو۴۰۵ تولیدی ۸۳ و ۸۴ شکل گرفت، این روزها برای تمام دارندگان خودروهای پژو ۴۰۵، پارس و سمند از طریق پیام کوتاه تلفن‌همراه اخطارهای پی‌در‌پی می‌فرستد.

این اخطار در حالی مشمول تمام مالکان خودروهای مذکور حتی در سال‌های قبل و یا بعد تولید ۸۳ و ۸۴ می‌شود، که این شرکت بدون توجه به این نکته برای مالکانی که نسبت به تعویض سیستم سوخت‌رسانی خود نیز اقدام کرده‌اند، بار دیگر پیام کوتاهی به این مضمون ارسال می‌کند «آخرین اخطار ایران‌خودرو به مالکان خودروهای پژو۴۰۵، پارس و سمند مدل ۸۳ و ۸۴ که سال ۸۶ برای اصلاح سیستم سوخت مراجعه نکرده‌اند‌، فورا با... تماس بگیرند». ظاهرا ایران‌خودرو برای جلوگیری از آتش سوزی ۴۰هزار خودروی تولیدی ۸۳ و ۸۴ که با عدم مراجعه مالکان آنها، در تیررس خطر قرار دارند از هر راهی وارد شده است تا شاید بتواند پرونده خودروهای مذکور را برای همیشه بسته نگه دارد.

این در حالی است که طبق اعلام این شرکت با وجود مطلع کردن مالکان خودروهای مذکور، هنوز ۴۰هزار مشتری خودروهای پژو ۴۰۵، پارس و سمند ۸۳ و ۸۴ به فراخوان خودرو مراجعه نکرده و ۵هزار مشتری دیگر نیز آدرسی در پرونده خود نداشته‌اند تا ایران‌خودرو برای آنها اخطار فرستاده تا نسبت به تعویض سیستم سوخت‌رسانی خود اقدام کنند.

دست‌پاچگی ایران‌خودرو برای ارسال اخطار مجدد به کسانی که سیستم سوخت‌رسانی خود را تعویض کرده‌اند از سویی، و برای مالکانی که خودروهای آنها مشمول سال‌های اعلام شده از طریق این شرکت نمی‌شود، از سویی دیگر، حاکی از نگرانی ایران‌خودرو برای آنچه به نام باز شدن دوباره پرونده ایران‌خودرو نزد دادستانی کل کشور خوانده می‌شود، است.

با این حال، این شرکت همه نوع وسایل ارتباطی برای فراخوان خودروهای مذکور در اختیار گرفته است تا شاید بتواند از حادثه‌ای دوباره پیشگیری کند.

پوشه نیمه بسته

مهرماه سال گذشته پس از گزارش رییس‌پلیس راه کشور مبنی بر آتش‌سوزی خودرو پژو۴۰۵ تولیدی سال ۸۳ و ۸۴، دری نجف‌آبادی، دادستان کل کشور با نامه‌ای به علیرضا طهماسبی، وزیر وقت صنایع و معادن درخواست پیگیری این موضوع را کرد.

دادستان کل کشور نیز معاون اول خود را مامور علت‌یابی این حادثه تا روشن شدن وضعیت دیگر خودروهای تولیدی این سال‌ها کرد.

اما آخرین گزارش دادستانی در این خصوص به نقل از روابط عمومی آن به این مضمون است:

«پس از اعلام اخباری مبنی بر آتش‌سوزی یکی از محصولات شرکت ایران‌خودرو، دادستانی کل کشور در مقام صیانت از حقوق عمومی و با دغدغه حفظ و حراست از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو، پیگیری بحث ارتقای ایمنی محصولات تولید شده توسط شرکت ایران‌خودرو را آغاز کرد. در این پیگیری، دادستانی کل کشور به منظور جلوگیری از ایجاد اختلال در صنایع کلان کشور، تضرر مصالح ملی و صدمه به بازار داخلی، ملاحظات ملی را نیز مدنظر قرار داده است.

از اواخر شهریور ۸۵ که جریان آتش‌سوزی‌های یکی از محصولات ایران خودرو مطرح شد، دادستانی کل کشور ماموریت یافت تا بررسی جامعی در این باره به عمل آورد. همچنین با استناد به اصل ۱۵۶قانون اساسی، رسیدگی به تظلمات و پیشگیری را از وظایف قوه‌قضاییه دانست و بررسی‌هایی را در این راستا آغاز کرد. دادستانی کل کشور نیز از دادسرا خواسته است تا رسیدگی کیفری در مورد آتش‌سوزی پروژه‌های ۴۰۵ را آغاز کند.

طی سال گذشته و سال‌جاری جلسات متعددی با مسوولان ایران‌خودرو و نمایندگان مجلس برگزار شد که در این جلسات شرکت ایران‌خودرو اعلام کرد، برنامه‌هایی در جهت اصلاح مشکل سیستم سوخت‌رسانی دارد و پس از مدتی دوباره اعلام کرد که با اجرای طرح، مشکل مرتفع شده است‌، اما با توجه به عدم مراجعه بیش از ۴۰هزار مالک این نوع خودرو بنا شد، مکاتبه‌ای با مالکان صورت گیرد و از آنها درخواست شود تا در طرح شرکت کنند. ایران‌خودرو تعهد داده است بعد از مراجعه مالکان خودروهای مشمول طرح، بازدید فنی و احیانا تعمیر خودرو، برچسبی بر روی شیشه خودرو نصب کنند تا در صورتی که پس از بازدید مجددا این خودرو دچار آتش‌سوزی شد، خودرو صفر کیلومتر به مالکان آن تحویل داده شود. در خصوص کشته‌ شدن افراد نیز اینکه اگر ثابت شود این شرکت در کشته شدن افراد مقصر است، دادستانی کل کشور به شدت با آن برخورد خواهد کرد.

پس از بررسی‌های صورت گرفته، مشخص شده است که مردم از نمایندگی‌های ایران‌خودرو راضی نیستند که این موضوع با مدیرعامل این شرکت در میان گذاشته شده است و ایشان قول داده‌اند بازرسان ویژه‌ای برای نمایندگی‌ها اعزام کنند، دستگاه قضایی نیز موظف است در صورتی که نمایندگی‌ها، مشتری‌محوری را هدف قرار ندهند، وارد ماجرا شده و برخورد کند.»

با این حساب، پرونده این شرکت اگرچه در ظاهر بسته اعلام شده است‌، اما با اعلام شرایط مبنی‌بر اطلاع‌رسانی جامع و همچنین عدم‌مراجعه ۴۰هزار مالک دیگر، پرونده مذکور نیمه بسته است تا شاید شر خودروهای تولیدی این سال با اخطار ایران‌خودرو مبنی‌بر تعویض سیستم سوخت‌رسانی از سر این شرکت کم شود.

دادستان به ایران‌خودرو رفت

روز گذشته، دری نجف‌آبادی در مراسم افتتاح سالن قالب‌های پیشرفته اسلیتنگ ایران‌خودرو شرکت کرد و ضمن تقدیر از عملکرد این شرکت خودروساز بر ضرورت مراجعه ۴۰هزار مالک خودروهای پژو ۴۰۵، پارس و سمند برای تعویض سیستم سوخت‌رسانی تاکید کرد. ارتقای صنعت خودروسازی، رعایت حقوق مشتری و رعایت استانداردهای موردنیاز این صنعت و پایبندی به قوانین چشم‌انداز بیست ساله و برنامه‌های چهارم و پنجم از جمله تاکیدات دری نجف‌آبادی در جمع مسوولان ایران‌خودرو بود. وی همچنین اظهار داشت که خودروسازها باید کاهش مصرف سوخت در خودروهای تولیدی را در اولویت‌های کاری قرار دهند.