محسن سیروس- پیرو اخبار منتشرشده در روزهای گذشته درخصوص تشکیل معاونت خودرو وزارت صنایع‌و‌معادن، ضمن ابراز خرسندی از این اقدام کلیدی مدیر آن وزارتخانه، یادآور می‌شوم که صنعت اتومبیل‌سازی که یکی از ارکان اصلی توسعه صنعتی کشور است باید در جهتی حرکت کند که با توجه به پتانسیل‌های موجود از دور باطل بیهوده‌ای که در آن گرفتار شده رهایی یابد. با شروع‌به‌کار معاونت خودرو در وزارتخانه صنایع‌و‌معادن، فرصتی به دست خواهد آمد تا کلیه امور مرتبط با سیاست‌گذاری و راهبری این صنعت صنعت‌‌ساز به صورتی هدفمند و کاملا منسجم و پرقدرت پیگیری شده و تا رسیدن به نقطه‌ هدف، توسط شخصی که مسوولیت این امر را در دست می‌گیرد هدایت شود. لذا باید از این فرصت نهایت استفاده را در جهت منافع ملت ایران ببریم که به اعتقاد نگارنده پیش‌نیاز اصلی برای تحقق این مهم، خط‌مشی و ویژگی‌های فکری و اعتقادی شخصی است که این پست کلیدی به او سپرده خواهد شد. در زیر پاره‌ای از این ویژگی‌ها را که اصلی‌ترین نکته در انتخاب فرد مورد نظر است یادآور می‌شویم:

۱ - شخصی که معاونت خودرو را عهده‌دار خواهد شد باید توسعه همه جانبه این صنعت را بر مبنای تکیه بر استعداد داخلی و شاخص‌های توسعه درونزا هدف قرار دهد.

۲ -صنایع خودرو کشور در حال حاضر قسمت بزرگی از توان خود را گام‌نهادن در بیراهه مونتاژ‌کاری، با هدف دست یازیدن به سودهای مقطعی و زودگذر صرف می‌کنند و عملا در ورطه دلال مآبی افتاده‌اند و در این دور باطل روزگار می‌گذرانند. این مساله به بلای جان تولید ملی تبدیل شده است که باید با دیدی فراگیر به آن خاتمه داده شود.

۳ -شاخص‌های قیمت‌گذاری اتومبیل در سطح کلان کشور دچار ایرادهای اساسی است که باید برنامه‌ای علمی- عملی برای آن در نظر داشته باشند.

۴ - زمینه خصوصی‌شدن حقیقی صنایع خودرو دولتی را با محوریت توسعه درنزوا و رشد سریع آنان، حول محور سیاست‌های کلان اقتصادی کشور و جهت بالا بردن کیفیت و نزدیک شدن به استانداردهای روز دنیا که در نهایت به بالندگی و شکوفایی صنعتی کشور خواهد انجامید فراهم کند.

۵ - به معنای کامل کلمه به تولید ملی- افتخار ملی اعتقاد داشته باشد، الفبای این صنعت را به خوبی بداند و بر آن مسلط باشد و به رسیدن به تولید روز دنیا و بومی‌سازی دانش فنی اعتقاد و التزام داشته باشد.

تا به شکرانه پروردگار، این عزم بجای دولت به موتور محرکه‌ای قدرتمند برای توسعه اقتصادر کشور بدل شود.