ایسنا - در شرایط بحران اقتصادی منطقه یورو، شرکت فرانسوی پژو خواستار ادامه همکاری با صنعت خودروی ایران شده است.

اوایل سال‌جاری اخباری مبنی بر قطع همکاری پژو با شرکت ایران خودرو منتشر شد. در آن زمان اعلام شد که شرکت پژو ارسال قطعه به ایران برای تولید خودروهای تحت برند خود را متوقف کرده است. در این میان برخی منابع فشار لابی صهیونیستی را دلیل این موضوع اعلام می‌کردند. البته این رویکرد پژو در حالی بود که همزمان رقیب فرانسوی این شرکت (رنو) در برابر این فشارها تاکید کرد که صنعت خودرو مشمول تحریم‌ها نبوده و همچنان به همکاری خود با ایران ادامه خواهد داد.

به هر حال در حالی که چند ماهی از توقف ارسال قطعه از سوی پژو به ایران خودرو می‌گذرد، عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان ایران از ابراز تمایل شرکت پژو برای آغاز مجدد همکاری با ایران خودرو خبر می‌دهد. محمدرضا نجفی‌منش دراین زمینه می‌گوید: پژو برای همکاری با ایران خودرو اعلام آمادگی کرده البته به شرطی که بتواند پول قطعات ارسالی به ایران را دریافت کند.

وی با بیان اینکه قطع ارسال قطعه به ایران در چند ماه اخیر تاثیرات منفی بر شرکت پژو داشته است، خاطرنشان کرد: ایران بزرگ‌ترین بازار صادراتی پژو است و این شرکت دوست ندارد چنین بازاری را از دست دهد. اعلام آمادگی پژو برای آغاز دور جدید همکاری‌ها با ایران خودرو در حالی است که هم‌اکنون حدود ۲۳ سال از اولین روزهای حضور پژو در ایران می‌گذرد. این شرکت فرانسوی از سال ۱۳۶۸ همکاری با ایران خودرو را برای تولید پژو ۴۰۵ آغاز کرد؛ خودرویی که همچنان در ایران تولید می‌شود. پس از آن پژو فعالیت‌های خود در ایران را گسترش داده و دیگر محصولات تحت برند این شرکت از جمله ۲۰۶، روآ و پارس در ایران تولید شد. برخی از این خودروها مانند ۲۰۶ نیز به محبوبیت بالایی در بازار ایران دست یافتند. با این حال از اوایل سال‌جاری توقف ارسال قطعه به ایران موجب کاهش تولید برخی از این خودروها به ویژه توقف تولید پژو ۲۰۶ شده است. البته این موضوع ایران خودرویی‌ها را واداشت تا در روابط خود با شرکت پژو تجدیدنظر کنند؛ به‌گونه‌ای که اخیرا این شرکت اعلام کرد خودروی پژو ۲۰۶ کاملا داخلی سازی شده و تولید آن به زودی آغاز خواهد شد. در این شرایط باید دید که آیا دوباره پژو به ایران باز خواهد‌گشت و موضع ایران خودرو در این زمینه چه خواهد بود؟