گروه خودرو - جدیدترین آمار تولید خودرو در کشور باز هم از افت حکایت دارد، افتی که از ابتدای امسال آغاز و هنوز متوقف نشده است.

طبق آماری که وزارت صنعت، معدن و تجارت منتشر کرده، در ۱۰ ماه امسال تولید انواع خودرو در کشور (اعم از سواری و تجاری) افت ۳/۴۶ درصدی را به خود می‌بیند. آمار می‌گوید در ۱۰ ماه سال گذشته یک میلیون و ۴۰۵ هزار و ۲۷۵ دستگاه انواع خودرو در کشور به تولید رسیده، حال آنکه طی مدت مشابه امسال این رقم به ۷۵۳ هزار و ۹۴۴ دستگاه کاهش یافته است. در حالت تفکیکی اما تولید خودروهای سواری در ۱۰ ماه امسال با افتی ۶/۴۶ درصدی روبه‌رو شده، به نحوی که تیراژ سواری‌ها از یک میلیون و ۲۱۰ هزار و ۵۰۹ دستگاه سال گذشته به ۶۴۶ هزار و ۹۲۴ دستگاه کاهش یافته است.

همچنین آمار نشان می‌دهد خودروهای تجاری (مینی‌بوس، میدل باس و اتوبوس) نیز با افت ۲/۸۲ درصدی در ۱۰ ماه امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته روبه‌رو شده‌اند. تجاری‌سازان در ۱۰ ماه امسال تنها ۹۳۹ دستگاه مینی‌بوس و میدل باس و اتوبوس به تولید رسانده‌اند و تیراژ کامیونت، کامیون و کشنده‌های تولیدی آنها نیز فقط ۱۴ هزار و ۶۳۲ دستگاه بوده است. این آمار از افت ۵/۴۹ درصدی کامیون و کامیونت و کشنده نسبت به ۱۰ ماه سال گذشته حکایت می‌کند.

خودروسازان در تولید وانت نیز توفیقی نداشته‌اند، به نحوی که در ۱۰ ماه امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته، تیراژ این محصول با افتی ۸/۴۲ درصدی روبه‌رو شده است.

با توجه به آمار مذکور باید اذعان کرد که اوضاع تولید در صنعت خودرو کشور هنوز عادی نشده و خودروسازان راه درازی برای رسیدن به روزهای خوب گذشته دارند. این در شرایطی است که بازار نیز اوضاع و احوال مناسبی ندارد و قیمت‌ها همچنان بالا مانده‌اند.