گروه خودرو - جدیدترین آمار گمرک که روند واردات خودرو طی ۱۰ ماهه امسال را نشان می‌دهد، نه تنها نشانی از کاهش واردات ندارد، بلکه از واردات ۳۴ هزار و ۱۲ دستگاهی خودروهای خارجی به کشور حکایت می‌کند، به این ترتیب واردات خودرو طی ۱۰ ماهه سال‌جاری با افزایشی ۲/۳ درصدی نسبت به سال گذشته همراه بوده است. اما این میزان افزایش واردات در شرایط محدودیت‌های بین‌المللی و بحران ارزی چطور امکانپذیر شده است؟ یک کارشناس اقتصادی در این زمینه به خبرنگار دنیای‌اقتصاد می‌گوید: با توجه به اینکه اتحادیه اروپا از سال قبل برنامه‌های تحریم خود علیه ایران را اعلام کرده بود، طبیعی است که واردکنندگان در اوایل سال‌جاری، حجم بیشتری از خودرو را ثبت‌سفارش کنند، خودروهایی که حالا شاهد ورود آنها به کشور هستیم.

بر اساس آمار گمرک این میزان واردات از نظر ارزشی افزایشی ۱۹/۳ درصدی داشته و به ۸۱۳ میلیون دلار رسیده است. واردات خودرو در ۱۰ ماهه امسال سهمی معادل ۱/۸۶ درصد از کل واردات کشور را در این مدت به خود اختصاص داد. سهمی که در مدت زمان مشابه در سال قبل ۳۵/۱ درصد بود. همچنین میانگین قیمت هر خودروی سواری وارداتی طی این مدت ۲۳ هزار و ۹۱۵ دلار بوده که نسبت به سال گذشته افزایش ۵/۱۵ درصدی را نشان می‌دهد.

اما میزان صادرات خودرو از ایران نیز طی این مدت از نظر تعداد و ارزش به ترتیب ۸/۲۳۱ و ۳/۲۸۱ درصد افزایش داشته و به ۴۶ هزار و ۵۹۱ دستگاه و ۲۷۴ میلیون دلار رسیده است. میانگین قیمت هر خودرو سواری صادراتی در این مدت هم ۵ هزار و ۸۷۴ دلار بود که نسبت به سال قبل افزایش ۱۴.۹ درصدی را نشان می‌دهد.

اما به عقیده کارشناسان در حال حاضر و بر اساس این آمار نمی‌توان تحلیل روشنی از وضعیت واردات و همچنین صادرات داشت. این کارشناسان می‌گویند سال‌آینده زمانی است که تحریم‌ها و بحران‌های ارزی بر روند واردات و همچنین صادرات خودرو تاثیر گذار خواهد بود.