گروه خودرو- پرداخت ارز مبادله‌ای به اولویت ۹ کالایی در حالی از پنج شنبه گذشته آغاز شد که در اولویت یاد شده، واردات خودروهای سواری با حجم موتور کمتر از ۲۵۰۰ سی‌سی نیز گنجانده شده است.

بنابراین از این پس واردات خودرو در کنار دیگر کالاهایی همچون گوشی تلفن همراه مشمول ارز مبادله‌ای خواهد شد. روز گذشته کیومرث فتح‌اله معاون کل سازمان توسعه تجارت ایران در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر ضمن اعلام آغاز پرداخت ارز مبادله‌ای به اولویت ۹ کالایی، به این نکته اشاره کرده که هم‌اکنون واردات خودرو، گوشی تلفن همراه، نقره و لپ‌تاپ مشمول دریافت ارز مبادله‌ای هستند، ضمن اینکه تقاضای بلاتکلیفی از سمت واردات رسمی برای دریافت ارز وجود ندارد.

از نکات قابل توجه گفت‌و‌گوی معاون کل سازمان توسعه تجارت ایران این است که وی کالاهای اولویت ۹ را از جمله کالاهای مورد نیاز کشور اعلام و تاکید کرده که این کالاها جزو اقلام لوکس به شمار نمی‌آیند.

وزارت صنعت، معدن و تجارت حدود دو ماه پیش لیستی از خودروهای ممنوعه وارداتی اعلام کرد. لیست یاد شده را خودروهای سواری با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی سی تشکیل می‌داد؛ بنابراین وزارتخانه یاد شده لیست ممنوعه خودروهای وارداتی را با توجه به محدودیت ارزی کشور مبنای واردات خودرو قرار داد. در همین حال وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت در حالی لیست مذکور را منتشر کرد که از خودروهای سواری بالاتر از حجم موتور ۲۵۰۰ سی سی را خودروهای لوکس خواند. مبنا قرار دادن حجم موتور برای تعریف خودروی لوکس و غیر لوکس از ابتدا مورد انتقاد برخی از فعالان بازار خودروهای وارداتی قرار گرفت چرا که به اعتقاد آن ها خودروهای لوکسی که حجم موتور شان در مرز ۲۵۰۰ سی سی یا حتی پایین تر قرار دارند نیز هم اکنون امکان واردات دارند. بر این اساس هم اکنون خودروهایی همچون آلفارومئو ، ۱۲ مدل بی‌ام‌و که خودروسازی صرفا لوکس ساز به شمار می‌رود یا یک مدل تویوتا لکسوس و ام جی می‌توانند با ارز مبادله‌ای وارد کشور شوند. پیش از این رییس‌کل گمرک کشور اعلام کرده بود که خودروهایی با قیمت بالاتر از۵۰ هزار دلار لوکس محسوب می‌شوند.