ضوابط واردات خودرو تغییر می‌کند

مژگان میرزایی

مهدی غضنفری، رییس کل سازمان توسعه و تجارت ایران در واکنش به طرح ضوابط جدید واردات خودرو که به اعتقادکارشناسان‌، ایجاد انحصار در واردات خودرو را درپی خواهد داشت به خبرنگار ما گفت: ایجاد انحصار در واردات مغایر قانون و مصوبات هیات وزیران است.

رییس کل سازمان توسعه و تجارت ایران با بیان این مطلب اظهار داشت‌: دقت لازم برای جلوگیری از ایجاد انحصار در تجارت بطور جدی از سوی این سازمان و دولت پیگیری می‌شود و بطور حتم انحصاری در این زمینه به وجود نخواهد آمد.

گفته غضنفری در حالی است که وزارت صنایع و معادن اواسط اردیبهشت ماه امسال طرح تغییر ضوابط واردات خودرو را به وزارت بازرگانی ارائه کرد، اما توقف ثبت سفارش واردات خودرو و نبود زمان کافی برای بررسی این طرح از سوی وزارت بازرگانی، موجب شد تا اجرای طرح پیشنهادی پس از بررسی آن از سوی وزارت بازرگانی به چند ماه آینده موکول شود.

براساس طرح جدید در صورتی که تولیدکننده داخلی، اقدام به تولید یکی از محصولات خارجی کند، حق انحصاری واردات سایر برندهای آن کمپانی خارجی طرف قرارداد نیز به شرکت تولیدی واگذار می‌شود و دیگر به هیچ واردکننده‌ بخش‌خصوصی اجازه ورود محصولات برند تولیدی در شرکت‌های خودروساز داخلی داده نخواهد شد؛ به طور مثال با تصویب این طرح، از این پس واردکنندگان نمی‌توانند نسبت به واردات خودروهای کیا، هیوندایی و حتی بنز به دلیل تولید آنها توسط خودروسازان داخلی اقدام کنند.

از سوی دیگر بر اساس طرح جدید، واردات خودرو به صورت شناسنامه‌ای نیز متوقف می‌شود؛ این در حالی است که واردات شناسنامه ای سال گذشته بیشترین حجم واردات را به خود اختصاص داده بود.

طرح مذکور که در راستای حمایت از خودروسازان داخلی مطرح شده در صورت تصویب موجب می‌شود تا حجم واردات خودرو به میزان قابل توجهی کاهش یابد.

از سوی دیگر، بر اساس لایحه بودجه سال ۸۸ درآمد دولت از محل واردات خودرو هزارمیلیارد تومان پیش‌بینی شده که در صورت تصویب طرح مذکور درآمد دولت از واردات خودرو کاهش چشمگیری خواهد یافت و به این طریق پیش‌بینی دولت برای تامین بودجه از این طریق محقق نخواهد شد، مگر اینکه خودروسازها در غالب این مصوبه‌، برنامه واردات خودرو به صورت کلان را داشته باشند.

با این حال تصویب آن به دلیل این اما و اگرها هنوز نتوانسته نظر مقامات بازرگانی کشور راجلب کند؛ و به این طریق اجرای این طرح تا اطلاع ثانوی مسکوت است.

علاوه بر ایجاد انحصار در واردات‌، نظارت هرچه بیشتر بر واردات خودرو و خدمات پس از فروش این نوع خودروها نیز در این طرح مطرح شده تا به این طریق خودروهای وارداتی بدون پشتوانه خدماتی وارد کشور نشوند که این بند از طرح در ضوابط جدید ثبت سفارش واردات خودرو لحاظ شده به طوری‌که بر اساس این بند از مصوبه‌، در سال جاری نمایندگی‌های خودرو، ملزم به ارائه خدمات پس از فروش به تمام خودروهای وارداتی تحت برند شرکت تولیدکننده شده‌اند. پیش از این نمایندگان ملزم به ارائه خدمات برای آن دسته از خودروهای وارداتی بودند که توسط نمایندگی وارد شده بود، اما از این پس این مصوبه شامل تمام خودروهای وارداتی تحت برند یک شرکت می‌شود.

این بند از مصوبه در راستای قانون حمایت از مصرف‌کننده صورت گرفته و انحصار در واردات در راستای حمایت از خودروسازان که تاکنون بند حمایت از مصرف کنندگان به تصویب رسیده، اما بند دوم هنوز در دست بررسی است.

ضوابط جدید در دست بررسی است

رییس کل سازمان توسعه و تجارت ایران در خصوص مصوبه مذکور می‌گوید: وزارت صنایع پیشنهاد تغییر در ضوابط جدید واردات خودرو را مطرح کرده، اما به دلیل آنکه زمان کافی برای بررسی این پیشنهاد وجود نداشت، مقرر گردید تا ضوابط قبلی در حال حاضر اجرا شود.

وی در ادامه می‌گوید: طی چند ماه آینده جلساتی جهت بررسی این پیشنهاد برگزار می‌شود و پس از آن تغییرات لازم در ضوابط واردات خودرو ایجاد خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه ایجاد انحصار در واردات مغایر قانون و مصوبات هیات وزیران است، اظهار داشت: دولت مخالف ایجاد انحصار در واردات است‌، به همین منظور در کلیه مصوبات و تصمیم‌سازی‌ها در مجاری قانونی دقت لازم برای جلوگیری از ایجاد انحصار در تجارت صورت می‌گیرد.

وی در ادامه می‌گوید‌: با این حال پیشنهاد وزارت صنایع بررسی می‌شود و امکان دارد تا در چند ماه آینده تغییراتی در ضوابط واردات خودرو صورت گیرد.

از سوی دیگر چندی پیش خبر ایجاد اختلاف میان دو وزارتخانه صنایع و معادن و وزارت بازرگانی به منظور تدوین ضوابط جدید واردات خودرو شنیده شد؛ ظاهرا عدم پذیرش ضوابط جدید موجب ایجاد اختلاف میان این دو وزارت خانه شده است.

رییس کل سازمان توسعه و تجارت ایران در این مورد می‌گوید: اختلاف نظری در خصوص ثبت سفارش میان این دو وزارتخانه وجود ندارد، بلکه این دو وزارتخانه حمایت هر چه بیشتر از حقوق مصرف کننده را پیگیری می‌کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا در سال جاری تغییراتی در ضوابط واردات خودرو لحاظ شده یا خیر، افزود: تغییراتی در ضوابط واردات خودرو صورت نگرفته و در سال جاری نیز ثبت سفارش به روال سال‌های گذشته صورت می‌گیرد.

وی در ادامه می‌گوید: تنها تغییر صورت گرفته در سال جاری به ارائه خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی مربوط بوده که بر اساس آن نمایندگی‌ها‌، ملزم به ارائه خدمات پس از فروش به تمام خودروهای وارداتی تحت برند شرکت تولیدکننده شده‌اند.

وی در توضیح این بند از ضوابط ثبت سفارش واردات خودرو نیز گفت: نمایندگان از ابتدا ملزم به ارائه خدمات برای آن دسته از خودروهای وارداتی بودند که توسط نمایندگی وارد شده بود، اما از این پس این مصوبه شامل تمام خودروهای وارداتی تحت برند یک شرکت می‌شود؛ به طور مثال شرکت کیا تا کنون تنها به خودروهای وارد شده توسط نمایندگی خود در کشور خدمات ارائه می‌کرد، اما از این پس این شرکت باید به تمام خودروهای وارد شده تحت برند این شرکت خدمات ارائه کند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا ایجاد تغییرات در ضوابط واردات خودرو مد نظر این سازمان هست یا خیر افزود: اصلاح آیین نامه‌های اجرایی طی سال‌های آینده با الگوبرداری از سایر قوانین و مقررات جاری کشور و سایر کشورها مورد بازنگری قرار خواهد گرفت.

وی در ادامه می‌گوید: قوانین و مقررات جاری کشور اعم از تولیدات داخلی و وارداتی‌ها باید مورد بازنگری قرار گیرد.