گروه خودرو- در حالی که طبق مصوبه ستاد مدیریت حمل‌ونقل و مصرف سوخت، قرار بود تامین نقدینگی برای اجرای مرحله سوم طرح خروج و جایگزینی خودروهای فرسوده، برعهده خودروسازان باشد، مدیر بازاریابی ایران‌خودرو خبر از ارسال نامه‌ای از سوی ستاد مدیریت و مصرف سوخت داد که طی آن، تامین نقدینگی این مرحله، باز هم به سیستم بانکی کشور محول شده است.

حسین ‌هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به این موضوع گفت: ایران‌خودرو آمادگی لازم را برای پرداخت تسهیلات به متقاضیان خروج خودروهای فرسوده تا حد مشخصی دارد و حتی قرار بود از اوایل اردیبهشت امسال، این موضوع را عملی کند که با توجه به تغییر و تحولات مدیریتی در شرکت، این برنامه مسکوت ماند. وی با بیان اینکه ایران‌خودرو هم‌اکنون برای پرداخت وام به متقاضیان خروج و جایگزینی خودروهای فرسوده، مردد مانده و تکلیف خود را نمی‌داند، تاکید کرد: هفته گذشته سردار رویانیان، رییس ستاد مدیریت حمل‌ونقل و مصرف سوخت، طی نامه‌ای اعلام کرد که پرداخت تسهیلات برای اجرای مرحله سوم طرح خروج و جایگزینی خودروهای فرسوده، بر عهده بانک‌ها قرار گرفته است.هاشمی افزود: چون در حال حاضر دقیقا مشخص نیست دست آخر ما باید به متقاضیان وام بدهیم یا بانک‌ها، نمی‌توان در مورد آینده این طرح اظهار نظر قطعی کرد.

مدیر بازاریابی ایران خودرو همچنین با اشاره به توان نه چندان بالای این شرکت در بخش جایگزینی خودروهای فرسوده، گفت: توان ما در این زمینه کمتر از ۱۰۰هزار دستگاه است.

اظهارات‌ هاشمی در شرایطی است که طبق گفته رویانیان، باید طی مرحله سوم، ۶۰۰هزار دستگاه خودرو فرسوده از رده خارج و جایگزین شود که با توجه به قطعی نبودن منبع تامین نقدینگی این طرح، اسقاط ۶۰۰هزار خودرو فرسوده طی یک سال بعید به نظر می‌رسد. از سوی دیگر، چه تامین نقدینگی به عهده خودروسازان باشد و چه بانک‌ها، باز هم مشکلات در این زمینه به قوت خود باقی خواهد ماند، چراکه نه سیستم بانکی کشور به این راحتی‌ها وام در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد و نه خودروسازان، به خصوص ایران خودرو در شرایط مالی مناسبی به سر می‌برند.