گروه خودرو- چند روز پیش خبری روی سایت‌ها آمده بود، مبنی بر اینکه یک دستگاه ماکسیما با سرعت ۲۴۵ کیلومتر در ساعت توسط پلیس متوقف شده است، ما نیز به بهانه اینکه آیا این مونتاژی ژاپنی پارس خودرو، واقعا توانایی رسیدن به این سرعت را دارد یا نه، سری به کاتالوگ آن زده و امروز میزبانش شدیم. ماکسیما از موتوری ۳هزار سی‌سی بهره برده و به واسطه آن ۲۲۷ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. آن طور که در صفحه کیلومترشمار آن درج شده، پشت فرمان این چشم بادامی ژاپنی می‌توان پدال گاز را تا مرز ۲۴۰ کیلومتر در ساعت فشرد، این در حالی است که تجربه برخی ماکسیما سواران مانند همان موردی که چند روز پیش با سرعت ۲۴۵ کیلومتر متوقف شده، نشان از سرعت بالاتر این خودرو دارد ،البته به شرطی که هم راننده باشید و هم از چشم پلیس دور بمانید.

ماکسیما همچنین به‌رغم حجیم بودن و وزن بالایی که دارد در عرض ۲/۷ ثانیه به شتاب صدکیلومتر می‌رسد.

این مونتاژی پارس خودرو، در عوض قدرت و سرعت بالایش، البته مصرف سوخت بالایی دارد، به نحوی که در هر صد کیلومتر سیکل شهری، ۱۶ لیتر بنزین می‌بلعد. مصرف سوخت ماکسیما در اتوبان نیز به حدود ۹ لیتر می‌رسد.

این خودرو به دلیل حجم موتور بالا، از دریافت بنزین یارانه ای محروم و کارت سوختش شارژ نمی‌شود. از جمله امکانات ایمنی و رفاهی ماکسیما می‌توان به سیستم ترمز ضدقفل، کیسه هوا و صندلی‌ها و آینه‌های برقی آن اشاره کرد.

این محصول، هم‌اکنون با تیراژی پایین و در ۲ مدل اتومات و دنده‌ای در پارس خودرو به مونتاژ می‌رسد.

قرار بود ماکسیما، آخر امسال از خط مونتاژ این شرکت خارج و نیسان تینا جایگزین آن شود، اما ظاهرا پارس خودرویی‌ها فعلا قید وداع با این مونتاژی خود را زده‌اند.

هم‌اکنون ماکسیمای اتومات با نرخ ۳۸میلیون و ۵۰۰هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد و مدل دنده‌ای آن نیز قیمتی برابر با ۳۴میلیون و ۵۰۰هزار تومان دارد، این در حالی است نرخ کارخانه‌ای هر ۲ مدل، بیش از مبالغ بازار آنها است.