ایسنا - پس از گذشت چند هفته‌ از رونمایی خودروهای جدید از سوی خودروسازان داخلی اظهارنظرهای مختلفی در خصوص کیفیت و استانداردهای زیست محیطی آن می‌شود و این در حالی است که این خودروها شرایط تولید آزمایشی خود را سپری می‌کنند. این اتفاق سال گذشته برای مینیاتور شرکت سایپا نیز رخ داد و امسال برای رانا از ایران‌خودرو؛ دو محصولی که هنوز عرضه نشده‌اند.

طبق روال مرسوم چند هفته پیش از اقدام برای شماره‌گذاری، مجوزهای مربوط به سازمان استاندارد و محیط زیست ارائه می‌شود و پس از آن است که تایید یا عدم تایید آن مشخص می‌شود، بنابراین اظهارنظر تا پیش از ارائه مدارک آن هم از سوی مقامات عالی‌رتبه‌ جای تعجب دارد.

محمدی، مدیر پروژه رانا درباره اینکه چرا در ایران فاصله زمان رونمایی تا عرضه خودرو زیاد است، گفت: این کار به

این دلیل انجام می‌شود که مردم در جریان پیشرفت صنعت خودرو قرار گرفته و همچنین از خودروهای آینده بازار ایران مطلع شوند. وی افزود: خودروسازان بزرگ دنیا نیز زمان رونمایی تا عرضه تجاری محصولشان چیزی حدود ۶ تا ۷ ماه است.

محمدی به اظهارنظرهای پلیس راجع به غیراستاندارد بودن خودروهای داخلی اشاره و تاکید کرد: فرهنگ طراحی و توسعه محصول باید در داخل جا بیافتد.

شاید این موضوع به دلیل جدید بودن این نوع فعالیت‌های طراحی و صنعتی در ایران است، بنابراین مسوولان باید در اظهار نظر راجع به محصول و ارائه مجوزهای لازم کمی صبر پیشه کنند.

وی در پاسخ به اینکه کار پروژه رانا در چه مرحله‌ای است، گفت: در حال حاضر در انتهای فاز طراحی و درگیر صنعتی‌سازی پروژه هستیم.

مدیر پروژه رانا تصریح کرد: اگر استانداردهای اتحادیه اروپا را دریافت کنیم، دیگر نگرانی از استانداردهای ایران نداریم؛ چراکه هدف‌گذاری این محصول خیلی بالاتر از استانداردهای ایران است؛ حتی اگر کیفیت بنزین داخلی متناسب با نیاز استاندارد یورو ۵ باشد، می‌توانیم محصول با استاندارد آلایندگی یورو ۵ را نیز در داخل کشور عرضه کنیم.

محمدی درباره زمان عرضه رانا نیز گفت: زمان عرضه آن احتمالا در تابستان سال آینده خواهد بود. البته خودروهای پیش تولید برای تست‌های لازم و اخذ گواهی‌نامه‌های مختلف به موسسات معتبر برای صدور مجوز در زمانی زودتر از موعد مذکور ارائه می‌شوند.

وی در این باره که عرضه زودتر مینیاتور به ضرر رانا تمام می شود یا نه، گفت: رانا محصولی متفاوت با مینیاتور است. ما با توجه به ظاهر منحصر به فرد، مشخصات فنی و امکانات این محصول به آینده آن بسیار خوش‌بین هستیم. البته این بازار است که در نهایت تعیین‌کننده‌ است.

محمدی درباره امکانات رانا تصریح کرد: این خودرو در مدل پایه با فرمان هیدرولیک، کولر، شیشه‌های برقی، ایربگ (کیسه ایمنی هوا) راننده و ترمز ABS عرضه می‌شود. با توجه به این‌که قیمت ۵/۱۰میلیون تومان برای محصول پایه بدون ABS پیش‌بینی شده بود، در حال حاضر مشغول بررسی اثر قیمتی اضافه شدن این آپشن (امکانات سفارشی) به مدل پایه هستیم.

وی در مورد مدل لوکس آن نیز گفت: در مدل دوم علاوه بر امکانات یاد شده برای مدل پایه، شیشه‌های عقب نیز برقی است؛ ایربگ برای راننده و سرنشین تعبیه شده و ظاهر خودرو کمی متفاوت‌تر است. همچنین از سیستم ESP که سیستم پایداری خودرو در مانورها نیز هست، به عنوان آپشن استفاده خواهد شد. قیمت آن نیز حدود ۵/۲ تا سه‌میلیون تومان بالاتر است.

محمدی افزود: استفاده از موتور ۱۶۰۰ بنزینی و موتور ملی EF در رانا در حال بررسی است.