گروه خودرو - دبیر انجمن خودروسازها در حالی از عدم آمادگی شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در تولید به موقع سوخت استاندارد خبر داد که مدیرعامل این شرکت در گفت‌وگو با خبر نگار ما اعلام کرد که سوخت استاندارد به طور حتم در مهر ماه عرضه خواهد شد. دبیر انجمن خودروسازان روز گذشته در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با اشاره به مصوبه هیات‌وزیران در مورد زمان‌بندی رعایت استانداردهای یورو ۳ و یورو ۴ برای آلایندگی خودروها گفته بود: با توجه به عدم آمادگی شرکت پالایش و پخش در تولید به موقع سوخت استاندارد، تغییراتی در جدول ارتقای سوخت خودروها ایجاد خواهد شد.

نعمت بخش با بیان اینکه شرکت پالایش و پخش مکتوب اعلام کرده که نمی‌تواند سوخت با استاندارد یورو ۳ را از مهر امسال تامین و تولید کند، اظهار داشت: به همین دلیل باید در جدول زمان‌بندی تهیه شده برای استاندارد خروجی خودروها تغییراتی ایجاد و این جدول به وزارت صنایع ارائه شود.

سخنان نعمت بخش در حالی است که مدیرعامل شرکت پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی در گفت‌وگو با خبرنگار ما عنوان کرد مشکلی برای عرضه سوخت استاندارد در مهر ماه وجود ندارد. به گفته عامری، در حال حاضر برخی پالایشگاه‌ها تولید سوخت با استاندارد را آغاز کرده‌اند و در زمان مقرر نیز عرضه سوخت استاندارد در جایگاه‌های سوخت‌گیری کشور آغاز خواهد شد. نعمت بخش همچنین کمبود منابع مالی را دلیل تاخیر در اجرای استاندارد‌سازی سوخت خوانده بود و اظهار داشته، این امر موجب شده تا طرح تولید سوخت استاندارد به تاخیر افتد.اما عامری در این خصوص می‌گوید، برای استاندارد سازی پالایشگاه‌ها با کمبود منابع مالی مواجه هستیم، اما این امر تاثیر چندانی بر استاندارد سازی سوخت نداشته است.

براساس مصوبه هیات وزیران که در سال ۸۰ به تصویب رسید مقرر شد که کلیه خودروهای سبک و سنگین از سال ۸۴ تا پایان سال ۱۳۸۸، استاندارد یورو ۲ از سال ۱۳۸۹ تا پایان سال ۱۳۹۱، استاندارد یورو ۳ و از سال ۱۳۹۱ تا پایان سال ۱۳۹۳ استاندارد یورو ۴ را اخذ کنند که اجرای این مصوبه نیازمند استانداردسازی سوخت است به همین منظور هیات وزیران براساس تبصره ۲ این مصوبه، وزارت نفت را موظف به استانداردسازی سوخت در پالایشگاه‌های کشور کرد. براساس این تبصره وزارت نفت موظف شد بنزین مطابق با استانداردهای مذکور را حداقل شش ماه پیش از جدول زمان بندی مذکور، تامین و به میزان کافی در جایگاه‌های کشور توزیع کند.