ایسنا - اگر پراید تا سال آینده استانداردها را پاس نکند، هرچه سازمان استاندارد درباره این خودرو اعلام کرده، اجرا خواهد شد.

محسن صالحی‌نیا، مدیرکل دفتر ماشین‌سازی نیرو محرکه وزارت صنایع‌ومعادن در پاسخ به اینکه اگر سایپا تا سال ۱۳۸۹ به هشدار سازمان استاندارد در خصوص کیفیت پراید عمل نکند، چه خواهد شد؟ با بیان این مطلب افزود: مسوولان سایپا برنامه‌ای دارند که بتوانند شرایط مدنظر سازمان استاندارد را فراهم کنند، اما اگر موفق به انجام آن نشوند، سازمان استاندارد هرچه در این مورد اعلام کرده‌ را اجرا خواهد کرد.

وی درباره سیاست وزارت صنایع‌ومعادن در مورد پراید و هشدار سازمان استاندارد در این رابطه تصریح کرد: سیاست کلان وزارت صنایع‌ومعادن این است که تولید هر خودرو باید با آخرین ضوابط مربوط به استاندارد، ایمنی، ‌عملکرد و مصرف انرژی همراه باشد که شامل ۵۵ استاندارد است.

وی ادامه داد: سال گذشته در خصوص خودروهایی که به نحوی برخی از این استانداردها را نداشتند، الحاقیه‌ای صورت گرفت که تا پایان سال ۱۳۸۹ بر اساس این الحاقیه بتوانند تولید خود را ادامه دهند تا به ۵۵ استاندارد برسند.

صالحی‌نیا تصریح کرد: پراید نیز یکی از این خودروهاست که چند استاندارد از جمله تصادف را پاس نکرده است که اگر سایپا بخواهد تولید پراید را ادامه دهد، حتما باید استانداردهای لازم برای این خودرو را فراهم کند.

وی افزود: به عنوان مثال مینیاتور خودرویی است که مطمئنا در تولید آن موضوع کلی رعایت استانداردها دیده می‌شود؛ در غیر این صورت تولید نخواهد شد؛ بنابراین نه تنها در خصوص پراید بلکه در مورد تمام خودروها این استانداردها صدق می‌کند.

صالحی‌نیا در پاسخ به اینکه نظرتان در مورد اعلام رییس سازمان استاندارد مبنی‌بر آنکه اگر پراید استانداردها را پاس نکند، خط تولید آن مهر و موم خواهد شد، چیست؟ خاطرنشان کرد: این مساله اصلا بحث رییس سازمان استاندارد نیست، بلکه به طور کلی و طبق نظر شورای‌عالی استاندارد، اگر استانداردی به تصویب رسیده و زمان اجرای آن فراهم شده باشد، هر محصولی باید این استانداردها را رعایت کند؛ مانند خودرو پیکان که ضوابطی را پاس نمی‌کرد و با تفاهم انجام شده خط تولید آن تعطیل شد.