گروه خودرو- طبق گفته مدیر پیشین طرح خروج خودروهای فرسوده‌، در سال ۸۸ اجرا و پیگیری خروج و جایگزینی خودروهای از رده خارج، به خودروسازها سپرده شده است‌.

شرکت‌های خودروساز طبق مصوبه ستاد مدیریت حمل‌ونقل و مصرف سوخت، از سویی باید در سال جاری ۳۰‌درصد تولیدات خود را به طرح جایگزینی خودروهای فرسوده اختصاص دهند، و از سوی دیگر منابع مالی و وام‌های مربوطه برای دریافت خودرو جایگزین را نیز تامین کنند.

هر چند این تصمیم با اعتراض خودروسازها و وزارت صنایع و معادن روبه‌رو شده، اما ظاهرا ستاد مدیریت همچنان بر مصوبه خود اصرار دارد. اعتراض خودروسازها و وزارت صنایع نیز از این روست که هم اکنون کمبود منابع مالی و نقدینگی، خودروسازها را عملا به زحمت انداخته است. از سوی دیگر ستاد نیز برای تسریع این طرح که از سال گذشته عملا متوقف مانده، اجرای تمام و کمال آن را به خودروسازها سپرده است.

اما با اعتراض خودروسازها و وزارت صنایع ،ستاد ظاهرا درآمد دولت را به ازای واردات خودرو نشانه گرفته به طوری که ارائه برگه تخفیفات گمرکی از سوی خودروسازها راه حل دیگر ستاد در این زمینه است.

افشین روغنی، معاون اقتصادی وزیر صنایع نیز روز گذشته در گفت‌وگو با فارس عنوان کرده است که خودروساز فقط گواهی اسقاط را از شخص دارنده خودروی فرسوده گرفته و در فروش خودرو ۵/۱میلیون تومان بابت گواهی اسقاط لحاظ می‌کند.

وی افزوده که خودروسازان گواهی اسقاط را به گمرک ارائه داده و معادل آن از معافیت گمرکی جهت واردات قطعات مورد نیاز خود برخوردار می‌شوند.