ایرنا - اولین محموله از خودروهای سواری تولید ترکیه طی مراسمی با حضور «رجب طیب اردوغان» از بندر تجاری «گولجوک» در کناره دریای مرمره به آمریکا صادر شد.

نخست وزیر ترکیه طی سخنانی در این مراسم، صادرات خودروی سواری ترکیه در شرایط انقباضی بازارهای صادراتی در جهان و به کشوری که مهد خودروی سواری در دنیا شناخته می‌شود را تحولی بسیار مثبت از نظر اقتصاد ترکیه خواند.

اردوغان با اشاره به این که بحران مالی جهان، صنایع خودروسازی را بیش از هر بخش دیگری تحت تاثیر منفی قرار داد، مدعی شد‌: شروع صادرات خودروی سواری ترکیه به آمریکای شمالی نشاندهنده کارایی تدابیر تشویقی دولت آنکارا در مبارزه با تبعات بحران مالی جهان است.

اولین بخش از قرارداد صادرات خودروی سواری ترکیه به آمریکا ۵۰هزار دستگاه می‌باشد و این خودروها برای استفاده شهری به عنوان تاکسی در آن کشور طراحی شده‌اند.

صادرات صنایع خودروسازی و صنایع جنبی خودروسازی ترکیه در دوره جدید از رشد قابل توجهی برخوردار بوده و

صدر نشین صادرات این کشور شده است، ‌به طوری که صادرات صنایع خودروسازی و صنایع جنبی خودروسازی ترکیه در سال گذشته نزدیک به ۲۳‌میلیارد دلار بود ولی امسال با افت شدیدی روبه‌روشده است. در چهار ماه اول سالجاری میلادی صادرات صنایع خودروسازی و صنایع جنبی خودروسازی ترکیه با ۳/۵۴درصد کاهش نسبت به دوره مشابه سال گذشته به ۲/۴‌میلیارد دلار رسید.