واحد مرکزی خبر - توجه به خودروسازی به‌عنوان اولویت صنعتی، موجب افزایش درآمد ملی می‌شود.

منوچهر منطقی،مشاور ارشد وزیر صنایع و معادن در همایش سراسری بنگاه‌های صنعتی و معدنی کشور با اشاره به سهم ۴/۳‌درصدی خودرو در ارزش افزوده ۱۹/۱‌درصدی درآمد ملی، ارزش افزوده را فن‌آوری پیشرفته معنی کرد و اظهار داشت: سهم فن‌آوری‌های پیشرفته در تولید خودرو کشور فقط هشت‌درصد است. وی با تاکید بر اینکه توسعه صنعت در ارتباط با توسعه اقتصادی است، گفت: دستیابی به فن‌آوری‌های پیشرفته در شبکه ای منظم و در ارتباط با خارج از کشور نیاز اساسی کشور است. رییس هیات مدیره گروه صنعتی ایران خودرو با اشاره به اینکه برای توسعه خودروسازی و بهره‌گیری از فن‌آوری‌های پیشرفته در این عرصه باید ۳۰ تا ۴۰‌درصد منابع صنعت به این بخش اختصاص یابد، افزود: در غیر این صورت از خودروسازان جهانی عقب خواهیم ماند.

منطقی گفت: با ادامه روند فعلی در دستیابی به تکنولوژی‌های پیشرفته خودروسازان جهان با برنامه‌های جدیدی در مقابله با بحران اقتصادی، بازارهای کشور ما را نیز به سرعت به دست می‌گیرند.

وی با اشاره به حضور هزار قطعه ساز در کشور و درآمد ۸/۹‌میلیارد دلاری ایران خودرو در سال ۲۰۰۸، رشد اقتصادی را معادل رشد صادرات دانست و گفت: متاسفانه ما با فعالیتی غیررقابتی از دنیا عقب خواهیم ماند. مشاور ارشد وزیر صنایع و معادن تجدیدنظر در تکنولوژی‌ها و طراحی محصولات را ضروری اعلام کرد و افزود: نگاه ما در تکنولوژی‌های پیشرفته پویا نیست و باید برای جذب تکنولوژی‌های خارجی در خودروسازی تلاش کنیم. منطقی نقش دولت را در دستیابی به تکنولوژی‌های پیشرفته کلیدی دانست و اضافه کرد: در بیشتر کشورهای جهان ۵/۲‌ تا ۵/۴۱درصد درآمد ناخالص ملی به صورت یارانه و کمک‌های سهل الوصول برای دستیابی به تکنولوژی‌های پیشرفته به خودروسازان ارائه می‌شود که این امر در کشور ما رخ نمی‌دهد. وی با اشاره به ظرفیت بالای کشور در زمینه طراحی موتور خودرو و سی ان جی گفت: زنجیره ارزشی بالای کشور در این زمینه امکان تبدیل ایران را به قطب تولید موتور و سی ان جی در دنیا و منطقه فراهم می‌کند.