لغو حکم امضا شده

گروه خودرو - حکم انتصاب مدیرعامل جدید شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی توسط رییس سازمان تامین اجتماعی یکشنبه گذشته در حالی لغو شد که ده روز پیش شرکت سایپا از رسانه‌ها خواسته بود که به شایعات رفتن بذرپاش از سایپا دامن نزنند و به حدس و گمانه زنی‌ها در این زمینه خاتمه دهند.

این در شرایطی است که پنج شنبه گذشته از سازمان تامین اجتماعی خبر رسید که حکم انتصاب بذرپاش به عنوان مدیرعامل شستا (شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی)، به امضای علی ذبیحی مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی رسیده و دوشنبه نیز مراسم معارفه وی و تودیع یزدان جو مدیرعامل فعلی شستا در ساختمان مرکزی سازمان تامین اجتماعی برگزار خواهد شد.

یکشنبه گذشته بسیاری از خبرگزاری‌ها با رویت حکم مهرداد بذرپاش، خبر قطعیت رفتن وی از سایپا را بر خروجی تلکس خود قرار داده و حتی متن حکم انتصاب مدیرعامل جدید شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی را نیز منتشر کردند.

در متن انتصاب مهرداد بذرپاش که به امضای علی ذبیحی رسیده، وی با استناد به جلسه مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العاده این شرکت در تاریخ ۱۵ اردیبهشت ماه سال جاری و صورت جلسه هیات مدیره شرکت مذکور به سمت هیات مدیره و مدیرعامل شستا منصوب شده بود.

به این ترتیب پس از گذشت ۱۰ روز از سکوت خبری رسانه‌ها مبنی بر رفتن بذرپاش از سایپا، به یکباره حکم مدیر عاملی وی چهارشنبه گذشته صادرشد، این در حالی است که حکم مذکور دو روز پیش از سوی سازمان تامین اجتماعی برای برخی از خبرگزاری‌ها ارسال و آنها نیز خبر قطعی انتصاب بذرپاش در شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی را بر خروجی تلکس‌های خود قرار دادند، اما پس از گذشت چهار ساعت از اولین خبر ارسالی مبنی بر رفتن بذرپاش از سایپا، مدیر روابط عمومی این شرکت خودروسازی ، خبر مذکور را تکذیب و اعلام کرد که فعلا نقل و انتقالی به شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی صورت نخواهد گرفت.

تکذیبیه یکشنبه شب مدیر روابط عمومی سایپا در حالی برای رسانه‌ها ارسال شد که سازمان تامین اجتماعی در این مورد سکوت اختیار کرده و هیچ اظهارنظری از سوی مدیران این شرکت تا آخرین ساعات یکشنبه، صورت نگرفت.

اما روزگذشته یوسف پور عضو هیات‌مدیره شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی ، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا از منتفی شدن حکم مدیرعامل جدید این شرکت خبر داد.

وی در این زمینه عنوان کرده است که تغییر و تحولات یکشنبه گذشته رسما انجام شد و مقرر بود تا مراسم معارفه ساعت ۹صبح (دوشنبه) در سازمان تامین اجتماعی برگزار شود ولی تامین اجتماعی حکم انتصاب را از طریق رییس سازمان تامین اجتماعی لغو و مدیرعامل و اعضای هیات مدیره سابق به فعالیت خود ادامه خواهند داد . وی همچنین یادآور شد که یزدان‌جو مدیرعامل فعلی شستا تا مرداد ماه می‌تواند مدیریت کند.

اینکه حکم انتصاب بذرپاش در آخرین ساعات یکشنبه گذشته و پس از گذشت سه روز از امضای آن به یکباره لغو می‌شود، با تحلیل‌های مختلفی از سوی دست اندرکاران صنعت خودرو روبه‌رو است به طوری که برخی لغو حکم را به عبدالرضا مصری وزیر رفاه و تامین اجتماعی نسبت می‌دهند و برخی دیگر نیز به بروز اختلاف در تعیین جانشین بذرپاش در شرکت سایپا.

هر چند که عبدالرضا مصری صبح روز گذشته در حاشیه نشست مشترک با وزیر امور اجتماعی لبنان به خبر گزاری مهر گفته است که انتخاب بذرپاش از سوی مسوولان سازمان تامین اجتماعی صورت گرفته و وی در این زمینه دخیل نبوده، اما ظاهرا شایعات و گمانه‌زنی‌های برخی از رسانه‌های منتقد

دولت در مورد این جا به جایی آن هم در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری به طور حتم یکی از دلائل لغو حکم مذکور بوده است.

شنیده‌ها نیز حکایت از آن دارد که مسوولان سازمان تامین اجتماعی با توجه به توانمندی‌های مدیریتی مهرداد بذرپاش وی را بهترین گزینه برای مدیرعاملی شستا می‌دانند، اما شایعات و حاشیه‌های این جابه‌جایی که آن را منتقدان دولت نهم به انتخابات دوره دهم ریاست‌جمهوری نسبت می‌دهند، مانع از این جابه‌جایی شده است.

از سویی دیگر برخی از خبرگزاری‌های منتسب به دولت نیز جابه‌جایی مهرداد بذرپاش را به شخص محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهوری نسبت داده‌اند و عنوان کردند که طرح‌های رییس‌جمهور جهت گسترش تامین اجتماعی و توسعه بنگاه‌های زیرمجموعه آن، باعث شده است که احمدی‌نژاد از بذرپاش بخواهد به تامین اجتماعی نقل مکان کند.

مهرداد بذرپاش از سال ۸۴ به نمایندگی از شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی عضو هیات‌مدیره گروه خودروسازی سایپا بوده که در سال ۸۶ به مدیرعاملی سایپا منصوب شد.

بی‌اطلاعی روابط‌عمومی

یکشنبه گذشته همزمان با انتشار حکم انتصاب بذرپاش، به عنوان مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی، به دلیل اینکه طی یک‌ماه گذشته خبر مذکور با تایید و تکذیب‌های فراوانی روبه‌رو شده بود، شاید رسانه ها‌ قطعیتی بر صحت آن نمی‌دیدند.

امارویت امضای حکم انتصاب که از سوی ذبیحی صادر شده بود قطعیت خبر را تایید می‌کرد این در حالی است که روابط‌عمومی سایپا در ساعات اول انتشار آن بازهم از این موضوع اظهار بی‌اطلاعی ‌کرد.

در همین حال و در شرایطی که روابط‌عمومی این شرکت با تماس تلفنی یا ارسال نمابر و ایمیل برای خبرنگاران به تکذیب خبر جابه‌جایی بذرپاش می‌پرداخت مصاحبه مدیر روابط‌عمومی سایپا با خبرگزاری فارس جالب توجه به نظر می‌رسید؛ چراکه وی لغو حکم انتصاب را موقتی خوانده بود.

وی با اشاره به اینکه فعلا نقل و انتقالی به شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی صورت نخواهد گرفت عنوان کرده بود که مراسم معارفه بذرپاش برگزار خواهد شد ولی قطعا به این زودی‌ها نخواهد بود.

با توجه به گفته‌های مدیر روابط‌عمومی سایپا می‌توان این‌گونه تعبیر کرد که ظاهرا بازهم قطعیتی در لغو حکم ذبیحی نیست و شاید به همین زودی‌ها خبر جدیدی مبنی بر رفتن بذرپاش از سایپا به گوش رسد.