ایسنا- بر اساس ادعای واردکنندگان در یک‌ماه گذشته مبنی بر متوقف شدن ثبت سفارش واردات خودرو، مشاهدات و بررسی‌ها حاکی از آن است که ثبت سفارش واردات انواع خودرو در مرکز ثبت سفارشات متوقف شده است. با توجه به اینکه واردات خودرو به عنوان یکی از واردات درآمدزا برای کشور محسوب می‌شود، واردات آن از مجموعه‌ای قوانین و ضوابط ویژه پیروی می‌کند.

به گفته یکی از مسوولان حوزه بازرگانی خارجی برای واردات خودرو، کمیته ویژه‌ای وجود دارد به نام کمیته خودرو که ورود خودرو را مستلزم رعایت آیین‌نامه اجرایی ضوابط فنی می‌کند، اما به نظر می‌رسد این کمیته در سال جدید هنوز تشکیل جلسه نداده و آیین نامه جدید را ابلاغ نکرده است. عمده‌ترین ضوابط فنی واردات خودرو شامل این است که خودرو وارداتی باید نو بوده و بیشتر از یک‌سال از سال ساخت آن نگذشته باشد، البته حداقل دو تا سه‌هزار کیلومتر نیز کار کرده باشد. همچنین خودروهای وارداتی طبق این آیین‌نامه باید نمایندگی خدمات پس از فروش داشته باشند علاوه بر آن بهینه‌سازی مصرف سوخت نیز به لحاظ کارکردهای انرژی باید خودرو مورد نظر را تایید کرده و مجوز واردات صادر کند.

در عین حال سازمان محیط‌زیست نیز باید به لحاظ آلاینده‌های موجود در خودرو واردات را مجاز اعلام کرده و موسسه استاندارد نیز جواز واردات برای آن صادر کند. در کنار جوازهای صادر شده مرکز اصناف و بازرگانان هم مجوز خدمات پس از فروش را باید ارائه دهد. البته در مجموع چهار مجوز به کمیته خودرو که در وزارت صنایع تشکیل می‌شود، برای واردات هر خودرو ارائه می‌شود و این کمیته چنانچه خودرویی چهار مشخصه مذکور را دارا باشد ورود آن را مجاز اعلام می‌کند.