گروه خودرو- گرانی تندر-۹۰ و ارزانی دو خودرو پژو ۲۰۶ و پراید را باید مهم‌ترین و شاید هم تنهاترین رخدادهای بازار خودرو کشور طی هفته جاری دانست.

این در حالی است که به گفته نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت مشتریان هنوز هم در تحریم بازار به سر برده و تمایلی به خرید ندارند و این نیز که نمودار قیمت برخی خودروها طی این هفته، اندکی جابه‌جا شده، بیشتر به کم و زیاد شدن عرضه و شرایط خاص بازار خودرو ایران برمی‌گردد تا شکست تحریم مشتریان؛ آنچه که هم‌اکنون در این بازار به خوبی قابل مشاهده به نظر می‌رسد، رکود و کاهش تقاضا است؛ رکودی که به گفته فعالان بازار شاید تا اوایل تابستان نیز ادامه یابد و گرمای این فصل سرمای بازار را از بین ببرد.

نکته جالب در مورد بازار خودرو کشور اینکه اگر نگاهی به نرخ خودروها طی این روزها بیندازیم تفاوت چندانی با واپسین روزهای سال گذشته نکرده و تنها نوساناتی ناچیز در این بین مشاهده می‌شود. هر چند دلایل مختلفی در باب قهر مشتریان با بازار خودرو از سوی کارشناسان و فعالان بازار به گوش می‌رسد، اما در این بین کمبود نقدینگی اصلی‌ترین دلیل این ماجرا عنوان می‌شود. از سوی دیگر مشتریان از این موضوع واهمه دارند که نکند خودرو خریداری شده آنها چندی دیگر ارزان شده و قیمت آن افت کند.

این در حالی است که قطعا کاهش نرخ خودروهای داخلی اگر افت کرده و به زیر قیمت کارخانه برسد، خودروسازها دست به دامان حربه‌های دیگری شده و بازهم موجبات افزایش قیمت محصولاتشان را فراهم می‌آورند. مانند همان کاری که سایپا در مورد زانتیا کرد و با توقف عرضه آن به بازار مانع رسیدن نرخ این محصول فرانسوی به زیر قیمت کارخانه شد.

پراید ارزان شد، روآ هم

پراید نه از آن جهت که خودرویی با کیفیت و محبوب باشد، بلکه از جنبه تیراژ و قیمت نسبتا پایین خود طرفداران زیادی در کشور دارد و به همین دلیل همواره تغییرات قیمتی آن بیش از سایر خودروها مدنظر است. این در حالی است که طی هفته جاری، رکود بازار، کاهش قیمت این کره‌ای قدیمی را موجب و نرخ آن را ۱۵۰هزار تومان کاهش داد؛ به نحوی که هم اکنون پراید معمولی بنزین‌سوز با قیمت ۷میلیون و ۶۵۰هزار تومان در بازار خرید و فروش می‌شود. اگر کاهش قیمت پراید ادامه یابد، نرخ این محصول چندی دیگر به مرز قیمت کارخانه‌ای آن؛ یعنی ۷میلیون و ۴۸۰هزار تومان خواهد رسید و آن گاه سایپا قطعا از حربه‌های خود برای جلوگیری از افت بیش از پیش این محصول استفاده می‌کند.

اما از محصول ناخالف ایران خودرو هم بشنویم. پژو روآ در حال حاضر با توجه به تیراژ تولیدش، کم اقبال‌ترین محصول ایران خودرو در بازار به حساب می‌آید و تمایل چندانی به خرید آن نیست.

روآ طی هفته جاری کاهش قیمت ۲۰۰هزار تومانی را تجربه و هم اکنون در مدل معمولی بنزین با نرخ ۸میلیون و ۱۰۰هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد. این در شرایطی است که روآ جزو محدود خودروهایی است که نرخ کارخانه‌ای آن گران‌تر از قیمت بازارش به حساب می‌آید.

گرانی‌پارس

پژو پارس به‌رغم مصرف سوخت بالایی که در مقایسه با سایر محصولات ایران خودرو دارد اما همچنان با اوضاع فعلی بنزین، محبوب و پر مشتری به نظر می‌رسد.

این خودرو در حالی که این روزها بیشتر هم خانواده‌هایش روبه ارزانی رفته و با کاهش قیمت مواجه می‌شوند، نه تنها ارزان نشده، بلکه در مقایسه با یکی دو هفته پیش، حدود ۳۰۰هزار تومان نیز به نرخ آن اضافه شده است؛ به نحوی که هم اکنون پارس معمولی بنزین‌سوز با نرخ ۱۷میلیون و ۵۰۰هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد. مدل ELX آن نیز در حالا حاضر قیمتی برابر با ۲۳میلیون و ۵۰۰هزارتومان دارد.

بوی گرانی در بازار تندر پیچید

گشتی هم در بازار تندر- ۹۰ بزنیم. جایی که این هفته خبر گرانی از آن به گوش می‌رسد. آن طور که فعالان بازار می‌گویند، طی این هفته، تندر ۰ E کولردار ۲۰۰هزار تومان گران و هم اکنون با نرخ ۱۰میلیون و ۸۰۰هزار تومان خرید و فروش می‌شود. این در حالی است که تندر ۱ E نیز هم‌اکنون نرخی برابر با ۱۱میلیون و ۸۰۰هزار تومان در بازار دارد. ۲ E نیز که فول‌ترین مدل تندر به حساب آمده و بیشترین تقاضا را نیز در میان ۳ مدل این خودرو، به خود می‌بیند با قیمت ۱۴میلیون و ۱۰۰هزار تومان به فروش می‌رسد.

۲۰۶ روی دنده ارزانی

مشخص نیست چه اتفاقی رخ داده که پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با محبوبیتی که نزد مشتریان ایرانی دارد چرا این روزها قیمت آن روبه کاهش رفته و پایین می‌آید؟ آن طور که از بازار خبر می‌رسد هم‌اکنون ۲۰۶ تیپ ۲ با نرخ ۱۳میلیون و ۶۰۰هزار تومان خرید و فروش می‌شود که این موضوع از کاهش ۲۰۰هزار تومانی قیمت این کوچک فرانسوی طی هفته جاری حکایت می‌کند، این در حالی است که قیمت کارخانه‌ای این محصول ۱۳میلیون و ۸۰۰هزار تومان است و ایران‌خودرو قطعا برای بالا کشیدن نرخ ۲۰۶ دست به کار خواهد شد؛ اما از سوی دیگر ظاهرا افت قیمت در خانواده ۲۰۶، این روزها مسری شده چراکه در کنار تیپ ۲، مدل‌های صندوق‌دار این خودرو نیز با کاهش قیمت مواجه شده‌اند.

به نحوی که هم‌اکنون ۲۰۶ صندوق‌دار ۲۰ V با نرخ ۱۴میلیون تومان به فروش می‌رسد. ۲۰ V ساده‌ترین مدل ۲۰۶ صندوق‌دار به حساب می‌آید و طی یکی دو هفته اخیر ۴۰۰هزار تومان ارزان شده است. همچنین مدل V۸ نیز که در مقایسه با اواخر سال گذشته حدود یک‌میلیون تومان کاهش قیمت را تجربه کرده، هم‌اکنون با نرخ ۱۶میلیون و ۳۰۰هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد. فول‌ترین مدل ۲۰۶ صندوق‌دار؛ یعنی V۹ نیز قیمتی برابر با ۱۸میلیون و ۸۰۰هزار تومان را دارا است.