طرح دیگری برای حمایت از خودروسازی آمریکا

مونا رجبی مشهدی

ادامه بحران در بازار خودرو سبب شد تا سه شرکت خودروسازی آمریکا با مشکلات زیادی روبه‌رو شوند و برای ادامه کار در اقتصاد نیازمند جذب کمک‌های مالی دولت باشند.

طبق گزارش‌های موجود این سه شرکت که در ماه‌های اخیر بارها از دولت در خواست کمک مالی کردند هم اکنون در شرایط نامساعدی قرار دارند و اخبار زیادی مبنی بر ضرورت یا احتمال ورشکستگی آنها به گوش می‌رسد. اما دولت باراک اوباما که با حمایت کامل خودروسازان روی کار آمد و در ابتدا از حامیان آنها بود هم‌اکنون برای ارائه کمک مالی به خودروسازان شرط گذاشته است. شرط دولت برای ارائه کمک مالی به جنرال‌موتورز اخراج مدیرعامل آن بود و شرط دولت برای کمک‌رسانی به کرایسلر انعقاد قرار داد توسط این شرکت با شرکت خودروسازی فیات ایتالیا است. به هر حال هم‌اکنون که این دو شرکت خودروسازی آمریکا اعلام کرده اند در صورت عدم دریافت حمایت دولتی مجبور به خروج از بازار هستند دولت اوباما طرح تازه‌ای ارائه داد.

طبق این طرح تازه، دولت اوباما تا ابتدای ماه ژوئن سال ۲۰۰۹ میلادی ۱۷‌هزار و ۶۰۰ دستگاه خودرو از سه شرکت آمریکایی خریداری می‌کند. قرار بر این است که خودروهای خریداری شده توسط دولت همگی خودروهای کم‌مصرفی باشند که توسط سه شرکت فورد، جنرال‌موتورز و در نهایت کرایسلر تولید شده است.

اوباما اعلام کرد در مجموع ۲۸۵میلیارد دلار برای خرید این خودروها صرف خواهد شد که دولت این بودجه را از مجموع بودجه ۸۰۰‌میلیاردی تامین می‌‌کند که برای تزریق به اقتصاد و خروج بخش‌های مختلف از بحران در نظر گرفته بود. باراک‌اوباما رییس‌جمهوری منتخب مردم آمریکا در سخنرانی خود در مورد این طرح تازه حمایت از خودروسازان گفت: دولت آمریکا متعهد شده است تا در حد توان از صنعت خودروسازی حمایت کند و در این مسیر از بودجه‌ای که برای بازسازی اقتصاد در نظر گرفته بود نیز استفاده خواهد کرد. خرید ۱۸۷‌هزار و ۶۰۰ دستگاه خودروی کم‌مصرف و هیبریدی از شرکت‌های آمریکایی موجب رشد تقاضای خودرو در آمریکا می‌شود و اقتصاد صنعت خودروسازی را به حرکت وا می‌دارد.

اوباما در ادامه گفت: این اولین گامی‌است که دولت برای حمایت از صنعت خودروسازی بر داشته است . ما تلاش خود را ادامه می‌دهیم تا به خودروسازان و صاحبان صنایع مختلف اطمینان دهیم دولت در شرایط دشوار اقتصادی همیشه حامی‌ و ﭘشتیبان آن‌ها است.

طبق طرح ﭘیشنهادی دولت اوباما، دوهزارو۵۰۰ خودروی سدان هیبریدی از خودروسازان آمریکایی خریداری می‌شود که سفارش ساخت آنها در روز ﭘانزدهم‌ ماه آوریل سال جاری به شرکت‌ها داده می‌شود. این بزرگترین خرید خودروهای هیبریدی در دولت آمریکا است و می‌تواند نام این دولت را در تاریخ آمریکا ﭘر‌رنگ‌تر کند.

جایگزین کردن خودروهای قدیمی‌ مورد استفاده در بخش‌های مختلف دولتی با خودروهای هیبریدی و کم‌مصرف می‌تواند موجب کاهش مصرف بنزین در کشور شود و از آلودگی هوا بکاهد. کارشناسان اقتصادی اعلام کردند اجرای این طرح موجب می‌شود مصرف بنزین در آمریکا سالانه ۳/۱میلیون گالن کمتر شود و از تصاعد ۲۶میلیون ﭘوند گاز دی‌اکسید‌کربن که موجب مشکلات زیست‌محیطی می‌شود

کاسته شود.

دولت آمریکا در نظر دارد ۱۵میلیون دلار برای خرید خودروهایی با تکنولوژی بالا سرمایه‌گذاری کند که این خودروها در بخش‌های بالای دولتی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. بخشی از این مبلغ برای خرید اتوبوس‌های هیبریدی الکتریکی و اتوبوس‌هایی که با گاز طبیعی کار می‌کنند استفاده می‌شود.

این طرح اوباما در راستای حمایت از تولیدکنندگان خودروهای کم‌مصرف و هیبریدی است. وی در سخنرانی‌های گذشته خود بارها از خودروسازان خواسته بود تا اقدام به تولید خودروهای هیبریدی و الکتریکی کنند و تا آنجا که امکان دارد مصرف بنزین و فرآورده‌های نفتی را به حداقل برسانند. کاهش مصرف بنزین در صنعت خودروسازی از وابستگی آمریکا به واردات می‌کاهد و می‌تواند تاثیر مثبتی در کاهش آلودگی هوا در این کشور داشته باشد.