گروه خودرو - ثبت‌نام از متقاضیان مرحله سوم طرح خروج خودروهای فرسوده از هفته دوم اردیبهشت ماه آغاز خواهد شد.

مهران سالاریه، مجری طرح خروج خودروهای فرسوده در گفت‌وگو با خبرنگار ما ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: براساس طرح جدید و توافقات صورت گرفته با شرکت‌های خودروساز در این مرحله از طرح ستاد مدیریت حمل‌ونقل و مصرف سوخت دخالتی در اعطای تسهیلات به متقاضیان نخواهد داشت و شرکت‌های خودروساز موظف به اعطای تسهیلات برای اجرای طرح هستنند.

به گفته سالاریه در طرح جدید شرکت‌های خودروساز در قبال برگه اسقاط خودروهای فرسوده که معادل یک میلیون و ۵۰۰هزار تومان برآورد شده به شرکت‌کنندگان در طرح تسهیلات پرداخت می‌کنند و در قبال این تسهیلات از تخفیف گمرکی برای وارد کردن قطعات برخوردار خواهند شد.

گفته سالاریه در خصوص استفاده از تسهیلات گمرکی در قبال اعطای وام به شرکت‌کنندگان طرح در حالی است که خودروسازان برای واگذاری هر خودرو باید پنج میلیون تومان تسهیلات (وام) در نظر بگیرند تا بتوانند از تسهیلات یک میلیون و ۵۰۰هزار تومانی گمرکی برخوردار شوند.

سالاریه معتقد است با توجه به رکود در بازار و ادامه روند بحران جهانی شرکت‌های خودروساز به دنبال بازار جدید برای فروش محصولات خود هستنند و این طرح می‌تواند به آنها برای حفظ بازار کمک کند.

از سوی دیگر واگذاری اعطای تسهیلات در مرحله جدید طرح به خودروسازان در حالی صورت خواهد گرفت که در دو مرحله قبل و با وجود مشخص بودن بانک عامل جهت اعطای تسهیلات و ایجاد تعهد برای شرکت‌‌های خودروساز طرح با کندی بسیار پیش رفت به طوری که مرحله دوم طرح با تاخیر یکساله به اتمام رسید و حداقل ۳۰هزار متقاضی از مجموع ۲هزار شرکت کننده در طرح به دلیل بروز مشکلاتی در سیستم بانکی و عدم دریافت تسهیلات حذف شدند حال معلوم نیست این مرحله از طرح به چه صورت اجرایی شود؛ هر چند مجری طرح خروج خودروهای فرسوده معتقد است که در این مرحله خروج خودروهای فرسوده برای دولت اهمیت دارد و جایگزینی در مرحله بعدی اولویت قرار دارد. سالاریه در پاسخ به این پرسش نیز که شرکت‌های خودروساز تسهیلات را باید از چه طریق تامین کنند، می‌گوید: شرکت‌های خودروساز می‌توانند تسهیلات مورد نظر را از طریق شرکت‌های لیزینگ، بانک‌ها یا فروش به صورت اقساط تامین کنند که در صورت استفاده از شرکت‌های لیزینگ سند در رهن شرکت لیزینگ باقی خواهد ماند.

مجری طرح خروج خودروهای فرسوده در خصوص جزئیات طرح جدید خروج خودروهای فرسوده نیز گفت: این طرح در راستای طرح جایگزینی خودروهای فرسوده است با این تفاوت که در مرحله جدید، نیازی نیست شرکت‌کنندگان در همان ابتدا شرکت خودروساز خود را انتخاب کنند بلکه بعد از طی کردن تمام مراحل و دریافت برگه اسقاط از سوی ستاد، متقاضیان می‌توانند نسبت به دریافت خودروی جایگزین اقدام کنند.