گروه خودرو- هر چند اواخر سال گذشته فعالان بازار خودرو به شکسته شدن رکود و بازگشت رونق به بازار خودرو در سال جدید امیدوار بودند اما آغاز سال ۸۸ و پایان تعطیلات نشان داد که رکود به وجود آمده در بازار خودرو که از شهریور ماه سال گذشته آغاز شد، کاهش نیافته است. ظاهرا تحریم بازار از سوی مشتریان همچنان ادامه دارد و متقاضیان خرید خودرو هنوز از لاک انتظار برای کاهش قیمت خودرو خارج نشده‌اند. این ادعا گفته سرپرست اتحادیه دارندگان نمایشگاه‌ها است.

سال گذشته و با شدت گرفتن بحران در صنعت خودروسازی جهان این توقع در بازار داخلی کشور به وجود آمد که قیمت خودروهای داخلی نیز کاهش یابد هر چند طی این مدت برای اولین بار در سال‌های گذشته قیمت برخی از خودروها در بازار با کارخانه‌ برابر و در مقطعی نیز قیمت خودرو به کمتر از قیمت کارخانه‌ رسید، اما به اعتقاد برخی از کارشناسان افت بیشتر قیمت خودرو در سال‌جاری امکان‌پذیر نبوده و بازار کاهش بیشتر را تجربه نخواهد کرد.

نعمت ا... کاشانی نسب سرپرست اتحادیه دارندگان نمایشگاه نیز رکود سال جدید را تایید و معتقد است که رکود حاکم در شب عید نیز ادامه پیدا کرده و با وجود پایان تعطیلات این رکود کاهش نیافته است.

کاشانی نسب معتقد است ادامه رکود جهانی و شدت گرفتن مشکلات خودروسازان در دنیا و رکود به وجودآمده در بازار خودرو احتمال کاهش مجدد قیمت خودرو در سال‌جاری را بیشتر کرده است. گفته‌ سرپرست اتحادیه دارندگان نمایشگاه خودرو در حالی است که در بررسی بازار خودرو در سال جدید اینگونه نتیجه‌گیری می‌شودکه قیمت بسیاری از خودروها حتی افزایش نیز یافته است.

کاشانی‌نسب همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا تغییر و تحولات مدیریتی که طی چند روز گذشته در شرکت ایران‌خودرو صورت گرفت تاثیری در بازار خودرو خواهد داشت یا خیر نیز افزود: هنوز اعلام نظر در این خصوص زود است و باید صبر کرد تا مدیرعامل جدید شرکت ایران‌خودرو برنامه کاری خود را اعلام کند.

ماکسیما ثابت ماند

در حالی که شرکت پارس‌خودرو اواخر سال گذشته و به دلیل رکود در خرید و فروش ماکسیما قیمت این خودرو را ۵۰۰هزار تومان کاهش داده بود، اما همزمان با عقد قرارداد این شرکت با نیروی انتظامی به منظور ورود این خودرو به ناوگان پلیس بار دیگر قیمت آن افزایش یافت.

به طوری که در‌حال‌حاضر ماکسیما با قیمت ۳۹میلیون و ۸۵۰هزار تومان در کارخانه به فروش می‌رسد، اما نکته دیگر در خصوص ماکسیما شاید این باشد که این خودرو در بازار در حدود یک‌میلیون تومان ارزان‌تر از کارخانه معامله می‌شود، اما به دلیل آنکه عرضه آن بسیار محدود است، امکان یافتن این خودرو با قیمت بازار کمی مشکل است که به همین دلیل متقاضیان خرید این خودرو کارخانه را به خرید از بازار ترجیح می‌دهند.

V۸ گران شد

V۸ تنها مدل از خانواده پژو ۲۰۶ است که از سال جدید با افزایش قیمت مواجه شده است این محصول که از امکانات ایمنی نظیر ایربگ و سیستم ترمز ABS بهره می‌برد هم‌اکنون با افزایش ۳۰۰هزار تومانی در بازار با قیمت ۱۷میلیون و ۵۰۰هزار تومان به فروش می‌رسد این در شرایطی است که مدل V۹ که از لحاظ تجهیزات کامل‌تر از مدل V۸ است بدون تغییر قیمت نسبت به هفته‌های اخیر هم‌اکنون نرخی برابر با ۱۹میلیون و ۲۰۰هزار تومان دارد و V۲۰ ساده‌ترین مدل ۲۰۶ صندوق‌دار نیز در حال حاضر با قیمت ۱۴میلیون و ۴۰۰هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

همچنین در مدل هاچ‌بک پژو ۲۰۶ نیز تیپ سه این خودرو با توجه به محدودیت در عرضه، ۳۰۰هزار تومان کاهش قیمت یافته و هم‌اکنون با قیمت ۱۵میلیون و ۳۰۰هزار تومان در بازار عرضه می‌شود، اما تیپ دو و شش این خودرو طی این مدت بدون کاهش قیمت در بازار عرضه می‌‌شده و هم‌اکنون ۲۰۶ تیپ دو با قیمت ۱۳میلیون و ۸۰۰هزار تومان و تیپ شش این خودرو نیز با قیمت ۱۸میلیون و ۵۰۰هزار تومان در بازار عرضه می‌شود.

تندر هم گران شد

هرچند تندر ۹۰ مدل E۰ طی دو تا سه ماه پیش و با توجه به اجرای سیاست تثبیت قیمت این خودرو از سوی وزارت صنایع و معادن به کمتر از ۱۰میلیون تومان رسید، اما اواخر سال گذشته این خودرو مجددا با افزایش ۳۰۰هزار تومانی به بالای ۱۰میلیون تومان رسید که این افزایش در سال جاری نیز تکرار شده به‌طوری که هم‌اکنون تندر E۰ با افزایش ۳۰۰هزار تومانی با قیمت ۱۰میلیون و ۶۰۰هزار تومان در بازار معامله می‌شود اما برخلاف مدل E۰ این خودرو تندر E۱ طی این مدت کاهش ۲۰۰هزار تومانی را تجربه کرده و قیمت آن در بازار به ۱۱میلیون و ۷۰۰هزار تومان رسیده است. مدل E۲ این خودرو نیز بدون تغییر با نرخی معادل ۱۴میلیون تومان در بازار عرضه می‌شود.

زانتیا گران شد

از سوی دیگر قیمت زانتیا که طی چند هفته گذشته در مسیر نزولی قرار داشت، طی هفته جاری باز هم با افزایش قیمت ۲۰۰هزار تومانی مواجه شد به‌طوری که هم‌اکنون این خودرو در بازار با قیمت ۲۷میلیون و ۲۰۰هزار تومان معامله می‌شود. اما ریو دیگر محصول شرکت سایپا هم‌اکنون بدون تغییر نسبت به سال گذشته با قیمت ۱۳میلیون و ۱۵۰هزار تومان به فروش می‌رسد.

پراید ثابت ماند، روآ گران شد

اما در بازار خودروهای زیر ۱۰میلیون تومان روآ تنها خودرویی است که طی این مدت افزایش ۳۰۰هزار تومانی را تجربه کرده و قیمت آن به ۸میلیون و ۵۰۰هزار تومان رسید.

پراید بنزین‌سوز نیز هم‌اکنون بدون تغییر قیمت نرخی برابر با ۷میلیون و ۸۰۰هزار تومان در بازار دارد و مدل ۱۴۱ این خودرو نیز در حال حاضر با قیمت ۸میلیون تومان به فروش می‌رسد.