بررسی کارنامه بزرگترین خودروسازی کشور در هفت سال گذشته. مدیر با سابقه ایران خودرو برکنار شد

خانه تکانی در بزرگ ترین خودروسازی کشور

گروه خودرو- موج برکناری مدیران صنایع خودروسازی جهان بالاخره به ایران نیز رسید. با این تفاوت که برکناری روسای هیات‌مدیره جنرال‌موتورز آمریکا و پژوسیتروئن فرانسه به سفارش دولت‌مردان و برای اصلاح ساختار جدی در این شرکت‌ها بوده، اما...

تعویض منوچهر منطقی ظاهرا قابل تامل است زیرا هنوز چهار روز از مراسم آغاز به کار سال جدید ایران‌خودرو که منوچهر منطقی طی آن از برنامه‌های جدید این شرکت در سال ۸۸ خبر داده بود، نگذشته است که خبر برکناری وی اعلام می‌شود.

هرچند که وی سال گذشته در اوج شایعاتی که مربوط به جابه‌جایی وی بود با کنایه عنوان کرد که بر اساس «اخبار سایت‌ها من هر ۱۵ روز یکبار برکنار می‌شوم» اما این‌بار حتی شایعه‌ای مبنی بر برکناری وی در سایت‌ها نیز به چشم نمی‌خورد. ظاهرا علی‌اکبر محرابیان وزیر صنایع و معادن از مدت‌ها پیش درپی برکناری منوچهر منطقی بوده که با مقاومت‌هایی در این زمینه مواجه بوده، حتی جلساتی با مدیرعامل ایران‌خودرو برگزار و به وی پیشنهاد سمت مدیرعاملی شرکت صنعتی جدیدالتاسیسی که در زمینه طراحی و تولید هواپیمایی مسافربری فعالیت می‌کند را داده که با مخالفت منطقی همراه بوده است.

اما در جلسه ساعت ۱۰ صبح دوشنبه گذشته در سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران که با حضور محرابیان و جمعی از مدیران صنعتی کشور برگزار شد، پرونده ۶ ساله مدیریت منطقی بر شرکت ایران‌خودرو بسته شد.

شش‌ سالی که احمد قلعه‌بانی رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در روزهای پایانی سال ۸۷ و در مصاحبه با دنیای‌اقتصاد بر آن انگشت گذاشته و عنوان کرده بود که شش‌ سال مدیریت برای مدیری صنعتی زیاد است.

در هر حال خبر برکناری منوچهر منطقی که بلافاصله با خبر انتصاب جایگزین وی یعنی جواد نجم‌الدین مدیرعامل شرکت مگاموتور همراه بود، با تایید و تکذیب مدیران و حتی اعضای هیات‌مدیره ایران‌خودرو روبه‌رو شد به طوری که حتی زالی مدیرعامل مرکز تحقیقات ایران‌خودرو و دیگر مدیران از این موضوع اظهار بی‌اطلاعی کرده و روابط عمومی این شرکت نیز اعلام کرد که چنین اتفاقی نیفتاده است.

با تمام تکذیبیه‌هایی که از سوی بسیاری از مدیران صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی مبنی بر برکناری منطقی به گوش می‌رسید، اما سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و در راس آن احمد قلعه‌بانی خبر مذکور را با قاطعیت تایید ‌کردند. به طوری که خبرنگاران را برای جلسه تودیع و معارفه ساعت ۵/۳ روز گذشته دعوت هم کردند. اخبار رسیده حکایت از آن دارد که قبل از برگزاری جلسه معارفه و تودیع در سازمان گسترش، جلسه دیگری برای قطعیت این موضوع برگزار شده که از نتایج آن تا ارسال این گزارش خبری نشده است.

با این حال سازمان گسترش با ارسال نمابری به رسانه‌ها ضمن تایید برکناری منطقی، بیوگرافی نجم‌الدین را نیز در نمابر خود درج کرده بود. از سوی دیگر ظاهرا اعضای هیات‌مدیره ایران‌خودرو همگی استعفا داده و برخی از مدیران مطرح این شرکت که در وزارت صنایع و معادن نیز بروبیایی داشتند به حالت قهر ایران‌خودرو را ترک کرده‌اند. همچنین سازمان گسترش بدون اطلاع‌ قبلی روز گذشته تنها به ارسال نامه‌ای برای اعضای هیات‌مدیره ایران‌خودرو مبنی بر برگزاری جلسه تودیع و معارفه و ذکر ساعت آن اکتفا کرده است.

یکی دیگر از اعضای هیات‌مدیره این شرکت در گفت‌و‌گو با ایسنا گفته است که برای شرکتی مثل ایران‌خودرو مسوولان بالادستی تصمیم‌گیری می‌کنند. سازمان گسترش و نوسازی صنایع چهار عضو از اعضای هیات‌مدیره ایران‌خودرو را در اختیار دارد؛ یعنی ۸۰درصد از آرای هیات‌مدیره پنج نفره ایران‌خودرو در اختیار این سازمان است. البته تصمیم‌های این سازمان طبق نظر وزیر صنایع و معادن خواهد بود.

منوچهر منطقی از مدیران باسابقه صنایع دفاع است که از آبان ماه ۸۱ مدیریت ایران‌خودرو را بر عهده گرفت. ایجاد پایگاه‌های تولید و فروش سمند در کشورهای دیگر، ایجاد تنوع در محصولات ایران‌خودرو و نیز آماده‌سازی برند دوم ایران خودرو از جمله دستاوردهای وی در این گروه صنعتی محسوب می‌شود.

برند دوم ملی ایران‌خودرو یعنی X۱۲ که قرار بود تا پایان سال گذشته رونمایی شود که به گفته منطقی با مخالفت وزیر صنایع و معادن هر بار این رونمایی به تعویق می‌افتاد. طبق آخرین اخبار روز گذشته در سازمان گسترش که قرار بود مراسم تودیع و معارفه منوچهر منطقی و جواد نجم‌الدین برگزار شود، منطقی و اعضای هیات‌مدیره شرکت ایران‌خودرو حضور نداشتند به همین دلیل مراسم روز گذشته تنها به مراسم معارفه جواد نجم‌الدین، مدیر عامل جدید شرکت ایران‌خودرو تبدیل شد و این در حالی است که قرار است مراسم تودیع منطقی در روز رونمایی از X۱۲ دومین برند ملی ایران‌خودرو برگزار شود.

و اما نجم‌الدین

جواد نجم‌الدین هرچند از مدیران باسابقه در صنعت خودرو کشور به حساب می‌آید اما چهره شدن وی تا روز گذشته که به عنوان مدیرعامل ایران‌خودرو منصوب شد به حدود دو سال پیش که علی‌اکبر محرابیان، وزیر صنایع و معادن خبر از تشکیل معاونت خودرو در بطن وزارت داد برمی‌گردد.

معاونتی که نجم‌الدین کاندیدای اصلی جلوس بر صندلی آن به شمار می‌رفت و همگان پست معاونت خودرو را برای وی قطعی می‌دانستند. این در حالی بود که شورای سیاست‌گذاری جایگزین معاونت خودرو شد و نجم‌الدین نیز در همان پست قبلی خود یعنی مدیرعاملی مگاموتور باقی ماند.

البته این پایان داستان نبود و وی در قبال پست از دست رفته معاونت خودرو به سمت ریاست هیات‌مدیره سایپا رسید و آن روزها هر زمان که بحث جابه‌جایی مهرداد بذرپاش از سایپا پیش می‌آمد، خیلی‌‌ها نجم‌الدین آرام و کم حاشیه را نامزد اصلی برای جایگزینی بذرپاش عنوان می‌کردند. اما دست تقدیر سرنوشت دیگری برای نجم‌الدین رقم زد و وی را بر صندلی مدیرعاملی بزرگ‌ترین خودروساز خاورمیانه نشاند.

وی در حالی هم‌اکنون در راس هرم مدیریتی ایران‌خودرو قرار گرفته که هنوز هم مدیرعاملی شرکت مگاموتور سایپا را برعهده دارد و باید دید آیا مشغله‌ها و حاشیه‌های خاص بزرگترین خودروساز خاورمیانه به نجم الدین این اجازه را می‌دهد که همزمان در دو کیلومتر متفاوت از جاده مخصوص (مگاموتور وایران خودرو) مدیریت کند، یا خیر؟ البته نجم‌الدین را نباید بیگانه و غریبه با ایران خودرو دانست چرا که وی در واقع قبل از رفتن به مگاموتور، کارمند رسمی مرکز تحقیقات ایران‌خودرو بود و به عنوان مامور به مگاموتور سایپا رفت.

می‌خواهم کار کنم

شماره همراه نجم‌الدین را در کمال ناامیدی و با این پیش فرض که خاموش است، گرفتیم اما وی در کمال تعجب پاسخ‌هایی کوتاه به یکی دو پرسش خبرنگار ما داد. وی ضمن تاکید حضور خود در پست مدیرعامل ایران‌خودرو گفت: دیروز صبح در جلسه‌ای که البته خود من در آن حضور نداشتم، تصمیم به برکناری آقای منطقی و جایگزینی بنده به جای ایشان گرفته شده است.

نجم‌الدین با بیان اینکه اعضای هیات‌مدیره ایران خودرو نیز تغییر کرده است، افزود: هدف من کار کردن است و اگر نیاز به تغییری در بخش‌های مختلف ایران‌خودرو باشد آنها را اعمال می‌کنم.

نجم‌الدین از نگاه سازمان گسترش

روابط عمومی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران روز گذشته نمابری را در زمینه حکم نجم‌الدین برای احراز پست مدیر عاملی ایران‌خودرو، برای رسانه‌های مختلف ارسال کرده که عینا در ذیل می‌آید:

مهندس احمد قلعه‌بانی ریاست هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) طی حکمی مهندس جواد نجم‌الدین را به عضویت هیات‌مدیره و مدیرعامل شرکت ایران‌خودرو منصوب کرد. مهندس جواد نجم‌الدین مدیرعامل جدید ایران‌خودرو از مدیران موفق صنعتی کشور بوده و فعالیت خود را از رده کارشناسی و مدیریتی در صنعت شروع کرده است. وی دارای بیش از دو دهه سابقه فعالیت به خصوص در تولید انبوه قوای محرکه خودرو و توسعه شبکه گسترده قطعه‌سازی و ساخت و خودکفایی این مجموعه‌ها تا سقف ۹۵درصد در صنعت خودروسازی ایران است.

وی در این مدت چندین تقدیرنامه از مقامات ارشد کشور دریافت کرده که دریافت تقدیرنامه واحد نمونه ایران از دست ریاست‌جمهوری از جمله آنهاست. در سوابق مهندس نجم‌الدین مسوولیت کمیته فنی و پشتیبانی جنگ جهاد سازندگی کرج، معاونت شرکت ایران‌خودرو، مدیرعاملی شرکت مگاموتور، عضو و رییس هیات‌مدیره سایپا دیده می‌شود.

تبدیل مگاموتور از شرکت با یک میلیارد تومان زیان به شرکتی با ۲۰۰میلیارد تومان سوددهی از دستاوردهای دوره مدیریت شش‌ساله مهندس نجم‌الدین در مگاموتور است. تولید موتور ملی سایپا، موتور پایه‌ گازسوز و تولید موتور تندر ۹۰ از دیگر دستاوردهای مدیریتی مهندس نجم‌الدین است.

به گزارش اطلاع‌رسانی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران همچنین در احکام جداگانه‌ای افشین روغنی و علی اکبر طاهری به عضویت هیات مدیره ایران‌خودرو منصوب و جایگزین بروز مختاری و رحیم اسماعیلی دانا شدند.

منطقی مشاور وزیر شد

بعد از ظهر روزگذشته بالاخره وزارت صنایع خبر برکناری منطقی را تایید و از حکم جدید وی پرده برداشت.

وزارت صنایع اعلام کرد که وزیر صنایع و معادن در حکم تازه‌ای منوچهر منطقی را به سمت مشاور ارشد خود و مسوول تشکیل کنسرسیومی برای تولید هواپیماهای پهن پیکر منصوب کرده است.

پیام خداحافظی منطقی

در آخرین لحظه روز گذشته منوچهر منطقی طی پیامی از کارکنان این شرکت به دلیل تلاش همه جانبه در تعالی صنعت خودرو سازی ایران تقدیر و از تمامی پرسنل این شرکت که در سال‌های اخیر با آنها همکاری داشته تقدیر و تشکر کرد. وی در این پیام افزوده است که سربلندی صنعت خودروسازی ایران در نتیجه تلاش شما همکاران گرامی بود که ایران خودرو در اقصی نقاط جهان با کمال ناباوری به عنوان یک خودورساز معتبر شناخته شد و توانست از اعتبار صنعتی جمهوری اسلامی ایران دفاع کند. به گزارش روابط عمومی شرکت ایران خودرو وی در این پیام افزود برای من مایه افتخار است که حدود هفت سال در این گروه صنعتی با مجموعه‌ای با انگیزه و توانمند همکاری نموده و شاهد ایثار و فداکاری همه جانبه شما عزیزان با وجود مشکلات و نارسایی‌های موجود بودم در حقیقت همین روحیه موجب شد تا ایران خودرو بتواند به مرحله جهانی شدن و رشد کیفی و جهش در تولید و تنوع محصولات برسد.

جای هیچ تردیدی نیست که همه کارکنان ایران خودرو با برخورداری از حس مسوولیت و انگیزه‌های مضاعف، آنچه را که در توان داشتند در طبق اخلاص گذاشتند تا ایران خودرو بتواند با تنوع بخشیدن بر تولید انواع خودرو در بازار‌های داخلی و خارجی از اعتبار صنعت خودروسازی کشور به خوبی دفاع کند.

منطقی در این پیام آورده است: دستاوردهای بزرگ ایران خودرو که نمونه روشن آن طراحی و تولید دو خودرو با برند ملی است آغاز یک تحول بزرگ در صنعت کشور به شمار می‌رود که تنها در بروز خلاقیت‌ها و توانمندی‌ها پرسنل و مدیران آن تحقق یافت.

به صراحت عرض می‌کنم که سرمایه بزرگ و ارزشمند نیروهای انسانی در ایران خودرو سرمایه بزرگی است که توانمندی‌های خود را صادقانه بروز داده و با ایجاد پایگاه‌های تولید سمند در کشورهای مختلف، خلاقیت و توان مهندسی خود را به نحو شایسته‌ای به رخ جهانیان کشیده.

بدون شک کار بزرگ مردان ایران خودرو که از سوریه تا ونزوئلا و سنگال و سایر مناطق جهان پایگاه‌های تولید سمند را راه اندازی کردند برگ زرینی از افتخارات صنعت خودروسازی کشورمان به شمار می‌رود.

عکس: حمید جانی‌پور