گروه خودرو- امروز میزبان آخرین اعضای خانواده خودروهای زیر ۱۰میلیون تومان کشور، یعنی مینیاتور و دوو ماتیز هستیم؛ خودروهایی که اولی هنوز در بازار آفتابی نشده و دومی نیز، دیگر در کشور مونتاژ نمی‌شود. هرچند فاصله قیمت مینیاتور، محصول تازه رونمایی شده سایپا تا رقم ۱۰میلیون تومان، تنها ۱۰هزار تومان است اما به هر حال به قول مدیر فروش سایپا، ۹میلیون و ۹۹۰هزار تومان هم زیر ۱۰میلیون به حساب می‌آید و چاره‌ای جز به حساب آوردن مینیاتور در این محدوده قیمتی نیست. این خودرو که سایپایی‌ها مدعی‌اند کاملا ملی و ایرانی بوده و تنها برخی اجزای اصلی آن مانند موتور و اکسل شباهتی احتمالا اتفاقی با ریو و پراید دارد! از موتوری ۱۵۰۰ سی‌سی بهره برده و به واسطه آن ۸۰ اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند. این موتور دارای استاندارد آلایندگی یورو ۳ بوده و قابلیت ارتقا به یورو ۴ را نیز دارد. با مینیاتور می‌توان رانندگی تا مرز ۲۰۰ کیلومتر را تجربه کرد، این در حالی است که سایپایی‌ها هنوز اخبار مربوط به شتاب صفر تا ۱۰۰ این محصول را به بیرون درز نداده‌اند. آن طور که در نمابر ارسالی این شرکت به رسانه‌ها آمده، مینیاتور ظرفیت حمل پنج سرنشین را دارد و در هر صد کیلومتر سیکل ترکیبی نیز ۵/۶ لیتر بنزین می‌سوزاند. در این نمابر هیچ اشاره‌ای به مصرف سوخت مینیاتور در سیکل شهری و برون شهری نشده است. از جمله امکانات رفاهی این محصول می‌توان به کولر گازی، شیشه بالابر برقی، فرمان هیدرولیک و صندلی قابل تنظیم اشاره کرد. این در حالی است که سایپا در صورت تمایل شما، ایربگ و ترمز ABS نیز به صورت آپشن روی مینیاتور نصب می‌کند. گیربکس اتومات هم جزو دیگر آپشن‌های قابل نصب روی مینیاتور به حساب می‌آید. قرار است اواخر امسال چشم بازار به جمال این محصول نه‌چندان کم حاشیه روشن شود.

اما از مینیاتور که بگذریم، نوبت به کره‌ای کوچک بازار خودرو کشور یعنی دووماتیز می‌رسد؛ محصولی که تنها ۸۰۰ سی‌سی حجم موتور دارد و ۵۱ اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند. ماتیز که تنها از ۳ سیلندر بهره می‌برد گیربکسی ۵ دنده دستی داشته و وزن آن تنها ۸۵۱ کیلوگرم است. آن طور که در کیلومترشمار ماتیز آمده، با آن می‌توان تا ۱۸۰ کیلومتر در ساعت گاز داد اما بنابه گفته ماتیز سواران، پدال گاز این خودرو بیش از ۱۷۰ کیلومتر در ساعت جای فشردن ندارد. ترمزهای ماتیز معمولی بوده و ایربگ هم که طبیعتا در آن موجود نیست. شیشه بالابر برقی، گرم‌کن شیشه عقب و سیستم تهویه مطبوع نیز جزو معدود امکانات رفاهی این کره‌ای کوچک محسوب می‌شود.

نگاهی به مصرف سوخت ماتیز از کم خوراک بودن آن حکایت دارد، به نحوی که این محصول با ظرفیت باک ۳۵ لیتری خود در هر صدکیلومتر سیکل شهری، ۹/۷ لیتر بنزین می‌سوزاند و مصرف سوخت آن در سیکل اتوبان نیز به ۱/۵ لیتر در هر صد کیلومتر می‌رسد. ماتیز هرچند دیگر در شرکت خصوصی کرمان موتور مونتاژ نمی‌شود اما می‌توان کم‌وبیش آن را در بخشی از ترافیک خیابان‌های کشور به چشم دید.