مونتاژ محصولات پروتون در سایپا

حمیدرضا بهداد- «تفاهم‌نامه سایپا با پروتون مالزی برپایه همکاری مشترک بنا شده و دو شرکت به دنبال تحقیق، طراحی و تولید دوجانبه هستند.» «تفاهم‌نامه سایپا با پروتون، یک پیمان بلند راهبردی است که موجب می‌شود دو شرکت بتوانند از استراتژی راهبردی یکدیگر بهره‌مند شود.»

این دو اظهارنظر که اولی به علی‌اکبر محرابیان وزیر صنایع و معادن، مربوط و دومی نیز گفته مهرداد بذرپاش است تابستان سال گذشته در حالی از سوی این دو و پس از عقد تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان سایپا و پروتون مالزی بیان شد که کارشناسان، دست‌اندرکاران صنعت خودرو کشور و همچنین رسانه‌های مختلف این پرسش را مطرح کردند که آیا به واقع قرار است این دو شرکت خودروساز طی همکاری دوجانبه به تحقیق، طراحی و تولید خودرو بپردازند یا نه بازهم خارجی دیگری برای ماهی گرفتن از آب گل‌آلود صنعت و بازار خودرو ایران گام برداشته و وارد میدان شده است.

هرچند هم وزارت صنایع و هم مسوولان ارشد سایپا از همان ابتدای مطرح شدن پرسش‌ها و تردیدها در این زمینه‌، موضع گرفته و همکاری دومین خودروساز بزرگ کشور با تک خودروساز مالزی را کاملا مشترک و پایاپای خواندند اما گفت‌وگوی روز گذشته نایب‌رییس هیات‌مدیره سایپا با خبرگزاری فارس چندان بر این موضوع تاکید نمی‌کند.

محمدرضا روشنی مقدم در گفت‌وگوی خود واژه «تولید مشترک» را درباره برنامه سال ۸۹ سایپا و پروتون به کار برده، اما آنچه که در متن گفته وی مشخص به نظر می‌رسد، این است که خودروی جای گرفته در قالب تولید مشترک این دو شرکت، برندی از طرف مالزیایی به حساب می‌آید. در واقع قرار است طی سال ۸۹، سایپا و پروتون محصولی متعلق به شرق آسیایی را در ایران به تولید مشترک رسانده و روانه بازار کنند، بنابراین نباید چندان منتظر موضوعی با نام تحقیق و طراحی مشترک میان آنها بود. چراکه وقتی محصول مشترک مورد نظر برند پروتون به حساب آید، اصلا دیگر احتیاجی به تحقیق و طراحی دوجانبه نیست.

این در شرایطی است که نایب‌رییس هیات‌مدیره سایپا در ادامه گفت‌وگوی خود از سفر قریب‌الوقوع یک گروه مالزیایی برای مذاکره در مورد تولید مشترک پروتون و سایپا خبر داده و اظهار داشته که تاکنون تمامی بحث‌ها، کلی و درحد امضای تفاهم‌نامه انجام شده است و زمانی قرارداد تولید امضا خواهد شد که دو طرف در زمینه جزئیات نیز به توافق برسند.

همچنین بنا به گفته روشنی‌مقدم، در آینده نیز یک گروه ایرانی برای انجام مذاکرات به مالزی سفر خواهد کرد تا در نهایت مسائل مختلف در رابطه با چگونگی تولید پروتون حل و فصل و توافقات نهایی صورت گیرد.

اما از سوی دیگر سایپایی‌ها در حالی از احتمال نهایی شدن قرارداد تولید پروتون در دومین خودروساز بزرگ کشور صحبت به میان می‌آورند که رییس کمیته خودرو کمیسیون صنایع و معادن پای ۱۰ پرسش نمایندگان این کمیسیون از مدیرعامل سایپا را در زمینه قرارداد مذکور به وسط کشیده و عنوان کرده که هنوز برخی پرسش‌ها، بی‌پاسخ مانده‌اند.

هرچند بذرپاش نیز به این موضوع واکنش نشان داده و تمامی پرسش‌های کمیسیون صنایع را رفع شده دانسته است اما به نظر می‌رسد تفاهم‌نامه همکاری مشترک سایپا و پروتون هنوز هم از میدان حاشیه‌ها دور نشده و کماکان درگیر این حواشی است.

هرچه هست همان‌طور که در گزارش دو روز پیش صفحه خودرو از اتفاقات رخ نداده سال گذشته نام برده و از احتمال محقق شدن آنها طی سال جاری خبر دادیم، باید برگ‌های تقویم ۸۸ ورق بخورد تا سرنوشت نهایی تفاهم‌نامه همکاری سایپا و پروتون و مشترک بودن و نبودن آن نیز مشخص شود.