گروه خودرو- اواخر سال گذشته با توجه به هجوم نسبی مشتریان برای خرید خودرو و با علم به اینکه بیشتر تقاضای بازار به سمت خودروهای زیر ۱۰میلیون تومان چرخش خواهد داشت، به بررسی دو عضو کوچک این بخش از بازار پرداختیم و امروز نیز با توجه به احتمال افزایش تقاضای دوباره برای خودروهای زیر ۱۰میلیون تومان (بنا به گفته فعالان بازار) دو عضو دیگر این خانواده یعنی پژو روآ و رنو P.K را میهمان ستون حق انتخاب کرده‌ و انتخاب را به شما واگذار می‌کنیم.

پژو روآ را قبلی‌ها، یعنی همان مشتریانی که در گذشته پیکان سوار بودند و امروز رو‌آ سوار، همان پیکان می‌دانند. به اعتقاد آنها تفاوت روآ با پیکان تنها در تعویض بدنه بوده و از لحاظ فنی چندان توفیری با یکدیگر ندارند. روآ از موتوری ۱۶۰۰سی‌سی بهره برده به واسطه آن ۸۲ اسب بخار قدرت تولید می‌کند پشت فرمان روآ می‌توان پدال گاز را تا مرز ۱۷۵کیلومتر در ساعت فشرد و در عرض ۱۴ثانیه به شتاب صدکیلومتر رسید. انتظار نداشته باشید که این محصول ۸میلیون و ۲۰۰هزار تومانی از سیستم‌های ایمنی نظیر ترمز ضد قفل (ABS) و ایربگ بهره ببرد اما کولر و بخاری آن ظاهرا خوب کار می‌کند. نگاهی به مصرف سوخت روآ از پرخور بودن این خودرو حکایت دارد، به نحوی که در هر ۱۰۰کیلومتر سیکل شهری ۵/۱۱ لیتر بنزین می‌بلعد. مصرف سوخت روآ در اتوبان نیز به ۷ لیتر در هر صدکیلومتر می‌رسد.

این محصول هر چند قرار بود جای خالی پیکان را در بازار پر کرده و قاتق نان ایران‌خودرو باشد اما عملا با عدم استقبال مشتریان، به قاتل جان این شرکت مبدل شد و هم‌اکنون محصولی ضررده به حساب می‌آید به نحوی که در حال حاضر در بازار، یک‌میلیون زیر قیمت کارخانه، خرید و فروش می‌شود. اما از روآ که عبور کنیم به یک فرانسوی دیگر اما کوچک‌تر و حتی شاید محبوب‌تر در بازار خودروهای زیر ۱۰میلیون تومان کشور یعنی رنو پی‌کی می‌رسیم. این محصول که خیلی‌ها آن را مناسب کلاس‌های آموزش رانندگی و مخصوص افراد تازه گواهینامه گرفته می‌دانند، از موتوری ۱۳۰۰ سی‌سی بهره برده و به واسطه آن قدرت نسبتا پایینی تولید می‌کند. شاید به ظاهرش نخورد، اما به گفته برخی دوستان P.K سوار، با این فرانسوی کوچک می‌توان تا ۱۶۰ کیلومتر در ساعت گاز داد و در زمان تقریبا مناسبی با توجه به حجم موتور آن، به شتاب صدکیلومتر رسید. P.K نیز مانند هم‌خانواده خود روآ، از مال ایمنی دنیا همان ترمز معمولی ر ا داشته و باقی کار به عهده خود P.K سواران است. البته این نکته را داشته باشید که کولر آن خوب کار می‌کند. اگر از احوالات مصرف سوخت این محصول بپرسید از P.Kسواران این طور نقل می‌شود که بنزین کمتری را در مقایسه با پراید (یعنی کمتر از ۸/۶ لیتر در هر صد کیلومتر سیکل ترکیبی) می‌سوزاند.هر چند P.K دیگر در پارس‌خودرو مونتاژ نمی‌شود و طبعا مدل صفر کیلومتر آن موجود نیست، اما آن طور که از آگهی‌های فروش در ضمیمه روزنامه‌ها برمی‌آید، برای خرید P.K بیش از ۴ یا ۵/۴میلیون تومان نباید دست به جیب شد.