گروه خودرو- دیروز با این توجیه که غالب مشتریان ایرانی توان مالی چندانی در خرید خودرو ندارند به معرفی پراید و MVM به عنوان دو محصول در بازار خودروهای زیر ۱۰میلیون تومان داخل پرداختیم، اما امروز به یاد مشتریانی که خواهان خودرویی بالای ۲۵میلیون تومان هستند قصد معرفی مگان ۱۶۰۰ و ۲۰۰۰ را داریم.

نیاز بازار کشور به این محصول هم‌اکنون از طریق واردات و البته مونتاژ داخل تامین می‌شود. به نحوی که پارس‌خودرو در حال حاضر نوع ۱۶۰۰ سی‌سی دنده‌ای مگان را به مونتاژ می‌رساند و مدل‌های ۲۰۰۰ و ۱۶۰۰ سی‌سی دنده‌ اتومات آن نیز از آن سوی مرزها به بازار ایران می‌آید. مگان ۲۰۰۰ به واسطه این حجم موتور، قدرتی برابر با ۱۳۶ اسب بخار تولید می‌کند و پشت فرمان آن می‌توان پدال گاز را تا مرز ۲۰۰ کیلومتر در ساعت فشرد. آن طور که در کاتالوگ مگان آمده این محصول در عرض ۱۱ ثانیه به شتاب ۱۰۰ کیلومتر می‌رسد. نگاهی به میزان مصرف سوخت مگان ۲۰۰۰ نشان‌دهنده آن است که این خودرو در هر صد کیلومتر سیکل ترکیبی ۵/۷ لیتر سوخت مصرف می‌کند.

این را هم به یاد داشته باشید که مگان ۲۰۰۰ سی‌سی به جرم آن که حجم بالایی داشته و بیگانه (وارداتی) به حساب می‌آید از سهمیه بنزین یارانه‌ای محروم است که البته جای نگرانی وجود ندارد، چراکه پارس‌خودرو چندی دیگر این مدل از مگان را نیز به خط مونتاژ خود خواهد آورد و در آن صورت چون تولید داخل محسوب می‌شود کارت سوخت مگان ۲۰۰۰ سی‌سی نیز شارژ خواهد شد.

اما یکی از نکات مهم در مورد مگان، ایمنی بالای آن است به نحوی که این خودرو در تست‌های تصادف EuroNCAD نمره بالایی را کسب کرده و محصولی ایمن در بین خودروهای اروپایی به شمار می‌رود. مگان ۲۰۰۰ از۶ کیسه هوا بهره برده و به ترمز ABS و EBD مجهز است.

اما سری هم به مگان مونتاژی پارس‌خودرو بزنیم. محصولی که حجم موتوری ۱۶۰۰ سی‌سی دارد و به واسطه آن ۱۱۵ اسب بخار قدرت تولید می‌کند هرچند تفاوت قابل ذکری میان شتاب این مگان با مدل ۲هزار سی‌سی آن نیست، اما سرعت آن ۵کیلومتر در ساعت پایین‌تر است مگان ۱۶۰۰ سی‌سی همچنین به دلیل حجم موتور کمتر، کم‌خورا‌ک‌تر از مدل ۲هزار این محصول به حساب آمده و مصرف بنزین کمتری دارد. نرخ این خودرو هم‌اکنون در پارس‌خودرو ۲۵میلیون تومان در نظر گرفته شده است.