گروه خودرو- هر چند هنوز به قول اهالی بازار «کسب و کار شب عید» راه نیفتاده و رکود خرید و فروش خودرو چندان شکسته نشده است، اما آن طور که از نشانه‌ها برمی‌آید طی هفته آتی بازار شب عید خودرو آغاز و چتر رکود به شکلی چشمگیر و محسوس‌تر از یکی دو هفته گذشته از بازار خودرو برچیده خواهد شد.

بازاری که بنا به دلایل مختلف، از اواخر شهریورماه امسال تا اوایل اسفند به خواب رفت و طی آن قیمت بسیاری از خودروها کاهش یافت به نحوی که در حال حاضر نه تنها خبری از اختلاف آنچنانی میان نرخ کارخانه و بازار خودروهای داخلی نیست، بلکه نرخ برخی محصولات به زیر قیمت کارخانه نیز رسیده است.

این در شرایطی است که با توجه به افزایش نسبی عرضه و تقاضا در بازار خودرو کشور طی یکی دو هفته اخیر و همچنین رشد آن طی روزهای واپسین سال، احتمال گرانی برخی خودروها در بازار، دور از ذهن نبوده و اگر چنین شود شکاف بین قیمت کارخانه و بازار باز هم جان خواهد گرفت.

البته عینی شدن این سناریو، وابستگی فراوانی به واکنش مشتریان در یکی دو هفته باقی مانده تا پایان سال دارد. مشتریانی که پنج ماه از نیمه دوم امسال، بازار خودرو را تحریم کرده و به انتظار ارزانی بیش از آنچه در این مدت رخ داد نشستند و حال که واپسین روزهای سال فرارسیده و همگان خبر از گرانی در سال آینده می‌دهند، کم‌کم راه بازار را در پیش گرفته‌اند.

این درحالی است که به گفته نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت، افزایش نسبی تقاضا هنوز تاثیر چندانی بر رشد قیمت‌ها نگذاشته و نرخ خودروهای داخلی طی هفته جاری با هفته گذشته فرق خاصی نکرده است.

پارس‌خودرو جا زد

در حالی که پار‌س‌خودرویی‌ها چندی پیش به دلیل رکود عجیب خرید و فروش ماکسیما نرخ کارخانه‌ای این مونتاژی ژاپنی خود را در مدل اتومات بیش از ۵۰۰هزار تومان ارزان کرده بودند طی هفته جاری به دلیلی که خود مسوولان این شرکت می‌دانند، تخفیف خود را پس گرفته و در حال حاضر ماکسیمای اتومات با همان قیمت ۳۹میلیون و ۸۵۰هزار تومان در کارخانه و بازار به فروش می‌رسد.

این در شرایطی است که نوع دنده‌ای این محصول نرخی برابر با ۳۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دارد. البته ماکسیمای دنده‌ای نیز همزمان با نوع اتومات آن مشمول تخفیف پارس‌خودرو شد که این شرکت فعلا نرخ آن را به قیمت اولیه باز نگردانده است. پارس‌خودرو همچنین در اثر رکود بازار، طی یکی دو هفته اخیر نرخ کارخانه‌ای رونیز، شاسی بلند ژاپنی خود را نیز کاهش داد به نحوی که این محصول هم‌اکنون با قیمت ۳۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

رونیز چند سال پیش که بازار کشور فاقد تراکم فعلی شاسی بلندها بود، مشتریان نسبتا زیادی با توجه به تیراژ اندک خود داشت، اما با ورود مدل‌های جدید خودروهای شاسی بلند، بازار این محصول تقریبا به کما رفت.

V۸ ارزان شد

V۸ تنها مدلی از خانواده پژو ۲۰۶ است که طی هفته جاری با کاهش قیمت مواجه شد. این محصول که از امکانات ایمنی نظیر ایربگ و سیستم ترمز ABS بهره می‌برد هم‌اکنون با نرخ ۱۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد. این در شرایطی است که V۹ مدل کامل‌تر V۸ بدون تغییر قیمت نسبت به هفته‌های اخیر هم‌اکنون نرخی برابر با ۱۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان دارد.

V۲۰ ساده‌ترین مدل ۲۰۶ صندوق‌دار نیز در‌حال‌حاضر با قیمت ۱۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. همچنین در میان مدل‌های هاچ‌بک این خودرو نیز طی هفته جاری نرخ ۲۰۶ تیپ ۲ در بازار به ۱۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید. این محصول پرفروش‌ترین مدل پژو ۲۰۶ در ایران به حساب می‌آید.

گرانی تندر E۰

هرچند نرخ تندر -۹۰ E۰ پس از فروش دو سه ماه پیش این محصول به زیر ۱۰ میلیون تومان رسید، اما طی یکی دو هفته اخیر و با توجه به تکان نسبی بازار خودرو، قیمت E۰ صعود کرد و هم‌اکنون این محصول با نرخ ۱۰‌میلیون و ۳۰۰هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد، این در حالی است که E۱ نیمه فول نیز هم اکنون قیمتی برابر ۱۱میلیون و ۹۰۰هزار تومان دارد. همچنین تندر- ۹۰ E۲ نیز که فول‌ترین مدل این محصول به حساب می‌آید در‌حال‌حاضر با قیمت ۱۳میلیون و ۹۰۰هزار تومان خرید و فروش می‌شود این مدل از امکانات ایمنی نظیر ایربگ برای سرنشینان جلو و ترمز ABS بهره می‌برد.

زانتیا ارزان شد، ریو ثابت ماند

زانتیا که طی یکی دو هفته اخیر در مسیر صعود قیمت قرار گرفت و نرخ بازار آن پس از چند ماه کاهش، افزایش یافت طی هفته جاری باز هم ارزان شد و هم اکنون با قیمت ۲۷میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. از سوی دیگر ریو نیز که چندی پیش به یکباره ۳۰۰هزار تومان ارزان شد هم اکنون با همان نرخ دو هفته اخیر خود یعنی ۱۳میلیون و ۱۵۰هزار تومان به فروش می‌رسد. شاید یکی از دلایل کاهش قیمت ریو هم‌گروهی این کره‌ای با رقیبان مشهوری مانند پژو ۴۰۵، تندر E۲ و پژو ۲۰۶ تیپ ۲ در بازار باشد.

ثبات قیمت ارزان‌ها

آن طور که از بازار خودروهای زیر ۱۰میلیون تومان کشور خبر می‌رسد، طی هفته جاری اتفاق خاصی در آن نیفتاده و قیمت‌ها حول و حوش همان نرخ‌های یکی دو هفته گذشته می‌چرخد، به نحوی که پراید بنزین سوز معمولی هم اکنون نرخی برابر با ۷میلیون و ۸۰۰هزار در بازار دارد و مدل ۱۴۱این خودرو نیز در‌حال‌حاضر با نرخ ۸میلیون تومان به فروش می‌رسد. از سوی دیگر پژو روآ تنها محصول سواری زیر ۱۰میلیون تومانی ایران‌خودرو نیز هم اکنون با قیمت ۸میلیون و ۲۰۰هزار تومان در مدل بنزین سوز خرید و فروش می‌شود.