گروه خودرو- طبق آمار رسمی گمرک جمهوری اسلامی ایران واردات خودروهای خارجی به کشور در بهمن‌ماه امسال نسبت به ماه گذشته ۹۱درصد رشد داشته است.

بر این اساس در بهمن‌ماه سال‌جاری در مجموع سه‌هزارو ۲۰۶ دستگاه انواع خودرو به ارزش ۵۸میلیون و ۳۷۰هزارو ۹۵۸دلار وارد کشور شده است که این آمار هرچند نشانگر رشد ۹۱درصدی واردات خودرو نسبت به دی‌ماه است، اما آمار مذکور در حقیقت افت شدید واردات نسبت به بهمن‌ماه سال گذشته را نشان می‌دهد. براساس آمار گمرک در بهمن‌ماه سال گذشته پنج‌هزار و ۲۴۳ دستگاه انواع خودرو وارد کشور شد.

آمارهای گمرک جمهوری اسلامی گویای آن است که در شش ماه ابتدای سال ‌جاری واردات خودرو افزایش چشمگیری نسبت به سال گذشته داشته اما مقررات ستاد مدیریت حمل‌ونقل و مصرف سوخت مبنی بر شماره‌گذاری به شرط خروج یک تا سه خودروی فرسوده از ابتدای مهرماه موجب شد که واردات خودرو کاهش چشمگیری پیدا کند به طوری که در حال حاضر واردکنندگان دپوی خودروهای ثبت سفارش شده را به ترخیص و عرضه در بازار ترجیح می‌دهند به همین دلیل نیز واردات در ماه‌های پایانی سال کاهش داشته است. بر اساس آمار اعلام شده در ۱۱ ماهه سال‌جاری در مجموع ۴۸هزارو ۴۸۷ دستگاه خودرو به ارزش ۹۲۰میلیون و ۴۳۶هزارو ۸۵۴دلار وارد کشور شده که این حجم واردات از لحاظ تعداد رشد ۳۵درصدی و از نظر ارزشی نیز نسبت به سال قبل ۲۵ و ۴۹صدم درصد رشد داشته است. بر اساس بودجه سال ۸۷ دولت بابت حقوق ورودی خودرو در سال‌جاری رقمی معادل ۵۰۰میلیارد تومان پیش‌بینی کرده بود که افزایش واردات خودرو در سال‌جاری موجب شد دوبرابر رقم در نظر گرفته شده در بودجه سال ۸۷ محقق شود.

تحقق درآمد یک‌هزار میلیاردی در سال ۸۷ موجب شد دولت در بودجه سال آینده نیز حقوق ورودی خودرو را یک‌هزار میلیارد تومان پیش‌بینی کند که با توجه به رکود بازار خودروهای وارداتی و شرایطی که این بازار پس از بحران جهانی پیدا کرده مشکل به نظر می‌رسد که در سال آینده این رقم محقق شود.