فارس - معاون سازمان خصوصی‌سازی قیمت‌های مدنظر سازمان خصوصی‌سازی، تامین سرمایه امین و بازار سرمایه‌ در کشف قیمت سهام بانک ملت‌‌، نحوه واگذاری سهام سه گروه مشمول و دلایل عدم فروش تمامی‌‌‌۶۵۵‌‌میلیون سهم بانک ملت را تشریح کرد . اسماعیل غلامی‌‌‌در رابطه با کشف قیمت سهام بانک ملت، دلایل عدم فروش همه ۶۵۵‌‌میلیون سهم و نحوه قیمت‌گذاری هر سهم و چگونگی واگذاری سهام به سه گروه سبد عدالت و کارکنان بانک ملت و نهادهای شبه دولتی اولین بانک دولتی حاضر در بورس را تشریح کرد.

قیمت واگذاری سهام بانک به سه گروه

وی در خصوص قیمت واگذاری سهام بانک ملت به سبد عدالت و کارکنان این بانک گفت: قیمت هر سهم واگذاری به کارکنان

(۵ درصد) بانک ملت با توجه به میانگین قیمت اسمی‌‌‌و کشف قیمت، به نرخ ۵/۱۲۲‌تومان تعیین شد که فرآیند واگذاری حداکثر ۶۵۵‌‌میلیون سهم به کارکنان ملت آغاز شده است. غلامی‌‌‌به چگونگی واگذاری ۳۰ درصد از سهام بانک ملت به سبد سهام عدالت اشاره کرد و توضیح داد: قیمت هر سهم واگذار شده به سبد سهام عدالت بر مبنای کشف قیمت ۱۰۵‌تومانی خواهد بود. عضو هیات عامل سازمان خصوصی‌سازی ادامه داد: این واگذاری در حالی انجام می‌شود که بر اساس آیین‌نامه‌های موجود ۵۰ درصد مبلغ واگذاری به سبد سهام عدالت به طور رایگان و ۵۰ درصد دیگر نیز به صورت قسطی دریافت خواهد شد. به گفته غلامی‌‌‌۱۰ درصد از ۴۰درصد سهام واگذار شده بانک ملت به سبد سهام عدالت برگشت داده خواهد شد اما هنوز نامه وزیر اقتصاد در این باره دریافت نشده است.

چرا هر سهم بانک ملت ۱۰۰‌تومان واگذار نشد

وی در برابر این سوال که چرا سازمان خصوصی سازی با توجه به درخواست ۱۰۰‌تومانی اکثر متقاضیان خریداری سهام بانک ملت اقدام به عرضه بر روی این قیمت نکرد تا زمینه فروش همه ۶۵۵‌‌میلیون سهم در روز چهارشنبه فراهم شود، توضیح داد: نخست اینکه مگر در عرضه سهام مخابرات، متقاضیان خواهان خرید ۱۲۰‌تومانی هر سهم مخابرات نبودند که به قیمت ۱۵۰‌تومان واگذار شد. غلامی‌‌‌تاکید کرد: دوم اینکه بر مبنای روش قیمت‌گذاری که انجام شد، هر سهم بانک ملت ۵/۱۰۲‌تومان تعیین شد‌‌. تامین سرمایه امین نیز قیمت هر سهم را ۱۰۵‌تومان اعلام کرده بود که اگر زمان معاملات تمدید و زمان واگذاری زودتر آغاز می‌شد امکان فروش ۱۰۰‌تومانی هر سهم و ۶۵۵‌‌میلیون سهم بانک ملت نیز وجود داشت. معاون سازمان خصوصی‌سازی ادامه داد: هر چند کشف قیمت هر سهم بانک ملت ۱۰۵‌تومان تعیین شد اما در صورتی که زمان معاملات تمدید می‌شد، امکان داشت اقدام به فروش ۱۰۰‌تومانی سهام بانک ملت می‌‌‌کردیم.

ریالی کمتر از ۱۰۰‌تومان نمی‌‌‌دادیم

غلامی‌‌‌در برابر این سوال که آیا امکان فروش کمتر از ۱۰۰‌تومانی هر سهم بانک ملت در روز چهارشنبه وجود داشت یا خیر، تاکید کرد: هر سهم بانک ملت را حتی یک ریال کمتر از ۱۰۰‌تومان واگذار نمی‌کردیم‌‌. این مطلب را به هم وزیر اقتصاد و هم دیگر مدیران و مسوولان اعلام کرده بودیم زیرا در این صورت ( فروش کمتر از ۱۰۰‌تومان هر سهم بانک ملت) به بازار پول خیانت می‌شد.

بازاریان نظر ۱۲۰‌تومانی داشتند

وی با اشاره به موافقت وزیر اقتصاد با این تصمیم سازمان خصوصی‌سازی ادامه داد: از سوی دیگر قبل از عرضه سهام بانک ملت علاوه بر استفاده از روش قیمت‌گذاری تامین سرمایه امین از فعالان بازار نیز نظرخواهی شده بود که برخی از کارشناسان و مدیران نهادهای مالی به قیمت‌های ۱۱۰ و ۱۲۰‌تومانی هر سهم بانک ملت نیز اعتقاد داشتند. غلامی‌‌‌در پاسخ به دیگر سوال فارس مبنی بر اینکه آیا از کشف قیمت سهام بانک ملت رضایت دارد یا خیر؟ اظهار داشت: واقعیت این است که هدف ما واگذاری ۳ درصد از سهام بانک ملت در روز اول عرضه بود که با این اوصاف از کشف قیمت سهام اولین بانک دولتی رضایت دارم. معاون سازمان خصوصی‌سازی افزود: بانک ملت در مقایسه با دیگر بانک‌ها ارزش زیادتری دارد و بر اساس دارایی‌های ثابت، قیمت هر سهم آن ۱۷۰‌تومان برآورد می‌شود که این روش در بورس ایران معمول نبوده و به هنگام عرضه بلوکی سهام انجام می‌شود.

سهام بانک ملت رشد می‌‌‌کند

غلامی ‌‌‌با اشاره به اینکه سهام بلوکی بانک ملت دارای مشتری است و بعد از اتمام عرضه خرد سهام در سال آینده واگذار خواهد شد، ادامه داد: به همه فعالان بازار قول می‌دهم در صورت عدم عرضه سهام بانک ملت، ظرف دو ماه آینده نرخ سهام بانک ملت رشد خواهد کرد.

دلایل اصلی فروش نرفتن همه ۶۵۵‌‌میلیون سهم

وی در بخش دیگری از اظهارات خود در رابطه با دلایل اصلی فروش نرفتن همه ۶۵۵‌‌میلیون سهم بانک ملت در روز چهارشنبه خاطر نشان کرد: کمبود زمان معاملات، بازگشایی دیر هنگام نماد معاملاتی بانک ملت، تمدید نشدن زمان معاملات، قرار گرفتن در آخر هفته و انتهای ماه و مهم‌تر از همه وارد نشدن نهادهای

شبه دولتی مانند شستا و صندوق بازنشستگی به بازار از جمله این دلایل است. غلامی ‌‌‌افزود: در حالی ۱۵ درصد از سهام بانک ملت به شستا و دو بلوک ۵ درصدی به صندوق بازنشستگی و تامین اجتماعی نیروی مسلح (ساتا) بابت رد دیون واگذار شده که این سه نهاد موثر در بازار سرمایه به طور طبیعی خواهان کاهش قیمت سهام بانک ملت بوده و هستند تا با مبلغ کمتری تعداد بیشتری از سهام این بانک را به دست آوردند. وی ادامه داد: قیمت واگذاری ۲۵ درصد از سهام بانک ملت به این سه نهاد بر اساس میانگین ۱۵ روز نرخ هر سهم تعیین خواهد شد.

۳۱۴ میلیون سهم بانک ملت امروز عرضه می‌‌‌شود

غلامی ‌‌‌در خاتمه گفت: از امروز، ۳۱۴‌‌میلیون سهم بانک ملت نیز عرضه خواهد شد که با توجه به احتمال بازار گردانی‌‌، بعید می‌دانم سهام بانک ملت با صف فروش و کاهش قیمت مواجه شود.