گروه خودرو- هنگام عبور از جاده مخصوص تهران- کرج به‌طور حتم به تابلوی شرکت خودروسازی فیات برخورد کرده‌اید.

«فیات» شرکتی که در کنار فراری، برندهای معروف و جهانی صنعت خودرو سرزمین گالیله و داوینچی را تشکیل داده و قرار است چند وقت دیگر با یکی از محصولات خود میهمان خیابان‌های ایران شود. به رسم میهمان‌نوازی هم که شده امروز ستون حق انتخاب را به مقایسه این ایتالیایی با رقیب آلمانی و هم قیمت آن یعنی فولکس گل اختصاص داده‌ایم.

اولین شباهت مهم این دو خودرو، ماهیت تولیدکنندگان آن است. به‌طوری که سی‌نا توسط خودروساز خصوصی بنیان توسعه صنعت به مونتاژ می‌رسد و گل نیز در کرمان موتور مونتاژ می‌شود این در حالی است که مشخصات فنی آنها با یکدیگر تفاوت دارد. سی‌نا از موتوری ۱۵۰۰سی‌سی با قدرت ۷۷ اسب بخار بهره می‌برد، اما گل به واسطه موتور ۱۸۰۰سی‌سی خود، ۱۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند با این محصول تحت برند فولکس واگن می‌توان تا مرز ۱۸۰کیلومتر در ساعت گاز داد و در عرض ۸/۶ثانیه به شتاب صد کیلومتر رسید.

در حالی که پشت فرمان سی‌نا باید به سرعت ۱۷۷ کیلومتر در ساعت رضایت داد. هر چند میزان مصرف سوخت نماینده فیات توسط شرکت بنیان توسعه اعلام نشده، اما با توجه به اینکه سی‌نا استاندارد یورو ۴ را پاس می‌کند نباید مصرف بنزین آن چندان بالا باشد این در حالی است که گل در هر صد کیلومتر سیکل ترکیبی ۸/۷لیتر سوخت می‌بلعد. نگاهی به تجهیزات ایمنی گل و سی‌نا حکایت از تشابه نسبی آنها در این زمینه دارد به نحوی که هر دو خودرو از ایربگ بهره می‌برند البته سی‌نا به سیستم ترمز ضدقفل ABS نیز مجهز و هنگام تصادف، سیستم سوخت‌رسانی آن به طور خودکار قطع می‌شود.

یکی از تفاوت‌های قابل توجه گل و سی‌نا شکل ظاهر و فضای خارجی این دو محصول است. موضوعی که شاید در نهایت به نفع سوژه ایتالیایی امروز ما تمام شود. به هر حال ایرانی‌ها معمولا خودروهای صندوق‌دار را بیشتر از هاچ‌بک می‌پسندند، بنابراین سی‌نا با صندوق حجیمی که دارد یک قدم جلوتر از گل است. هر چند که گل نیز از ظاهری زیباتری نسبت به سی‌نا بهره‌ می‌برد. در حال حاضر گل که تولید آن نیز ظاهرا متوقف شده با قیمتی برابر ۱۷میلیون و ۲۰۰هزار تومان به فروش می‌رسد و سی‌نا نیز قرار است طبق وعده مسوولان شرکت بنیان‌توسعه با نرخی بین ۵/۱۶ تا ۱۷میلیون تومان به بازار عرضه شود.