گروه خودرو- در حالی که بیشتر مشتریان ایرانی این روزها از خرید خودرو منصرف شده و به انتظار ارزانی آن نشسته‌اند، نماینده تام‌الاختیار ایران‌خودرو در حوزه بازار تلویحا خبر از گرانی خودرو در سال آینده داد.

حسین منصوری در حاشیه مراسم افتتاحیه دومین همایش صنعت الکترونیک خودرو با اشاره به این مطلب به خبرنگار ما گفت: قیمت خودرو همواره تابعی از یک فرآیند به حساب می‌آید و نمی‌توان راجع به آن در کل تعیین تکلیف کرد اما با این حال با اجرای طرح تحول اقتصادی طی سال آینده افزایش قیمت خودرو دور از ذهن نیست. وی با بیان اینکه قیمت خودرو تحت تاثیر عوامل زیادی قرار دارد تاکید کرد: اگر در‌حال‌حاضر بتوانیم قیمت‌های فعلی را حفظ کنیم، هر مشتری که امسال خودرو بخرد به‌طور حتم در آینده پشیمان نخواهد شد.

اظهارات نماینده تام‌الاختیار ایران‌خودرو در حوزه بازار در حالی است که مشتریان ایرانی هم‌اکنون تمایل چندانی به خرید خودرو نداشته و در انتظار ارزانی بیش از پیش در بازار خودرو به سر می‌برند. در واقع مشتریان در انتظارند تا ترکش‌های بحران اقتصادی دنیا به بازار خودرو ایران نیز اصابت کرده و قیمت‌ها به نحوی چشمگیر کاهش یابد.

این انتظار مشتریان ایرانی هرچند در ظاهر بسیار منصفانه و قابل وقوع به نظر می‌رسد اما وقتی از یک سو به شرایط خاص اقتصاد کشور، به خصوص لینک نبودن آن با اقتصاد جهانی می‌نگریم و از سوی دیگر جراحی بزرگ (طرح تحول اقتصادی) دولت را نیز پیش رو داریم، بنابراین انتظار ارزانی کالاهای مختلف از جمله خودرو انتظاری بیهوده به حساب آمده و به قول نماینده تام‌الاختیار ایران‌خودرو، اگر هم‌اکنون اقدام به خرید خودرو کنیم، پشیمان نخواهیم شد.

این در حالی است که جدای از عدم ارزانی، گرانی خودرو نیز دور از ذهن نخواهد بود به طوری که شاید اثرات طرح تحول اقتصادی تاثیر زیادی بر قیمت خودروهای داخلی گذاشته و قیمت‌های امروز به رویای سال آینده تبدیل شود. به هر حال حذف یارانه‌های انرژی موضوعی نیست که بتوان تاثیر آن را بر هزینه تولید نادیده گرفت و از سوی دیگر بسیار بعید به نظر می‌رسد به رغم سیاست کاهش قیمت‌ها خودروسازان نیز بار مالی این اقدام احتمالی دولت در سال آینده را در نرخ نهایی محصولات خود لحاظ نکنند.