گروه خودرو - تویوتا که طی یک سال گذشته با عرضه خودروهای لوکس توانسته، حجم قابل توجهی از بازار خودروی کشور را از آن خود کند، سعی دارد تا در بازار خودروهای با قیمت ۲۰ تا ۳۰میلیون تومان نیز برای خود جایگاهی به دست آورد.

این شرکت برای تحقق این هدف در ابتدای سال‌جاری تویوتا یاریس هاچ‌بک که قیمتی در حدود ۲۶میلیون تومان دارد را به بازار عرضه کرد و هم‌اکنون نیز مدل صندوق دار این خودرو را وارد بازار کرد. یاریس صندوق‌دار که در نوع دستی با توجه به رنگ‌های متفاوت قیمتی برابر با ۲۷میلیون تومان را به خود اختصاص داده از لحاظ قیمتی با خودروی ایمپیان پروتون مالزی که با قیمت ۲۹میلیون و ۹۰۰هزار تومان در بازار معامله می‌شود تقریبا قابل رقابت است.

این دو خودرو که یکی تحت لیسانس پروتون در کشور تولید و دیگری توسط شرکت ایرتویا وارد کشور می‌شود تقریبا در یک محدوده قیمتی قرار دارند اما از لحاظ فنی با یکدیگر متفاوت هستند به طوری که پروتون ایمپیان دارای موتور ۱۶۰۰سی‌سی است که با این موتور توانایی تولید ۱۱۰اسب بخار قدرت دارد در حالی‌که یاریس از موتور ۱۳۰۰ سی‌سی بهره می‌برد که به واسطه آن می‌تواند ۸۴اسب بخار قدرت تولید کند.از سوی دیگر شما با یاریس می‌توانید تا سقف ۱۷۰کیلومتر در ساعت گاز بدهید اما ایمپیان به شما این فرصت را می‌دهد که سرعت ۱۸۵کیلومتر در ساعت را نیز تجربه کنید.

همچنین با وجود آنکه ایمپیان از موتور پرقدرت‌تری نسبت به یاریس بهره می‌برد و به این طریق باید از شتاب اولیه بهتری برخوردار باشد اما این دو خودرو برای رسیدن به شتاب صفر تا صد نیازمند ۱۱ثانیه زمان هستند که این امر به دلایل سبک بودن یاریس نسبت به ایمپیان است.اما نگاهی به میزان مصرف سوخت این دو خودرو حکایت از بهینه بودن یاریس دارد به طوری‌که این خودرو در هر صد کیلومتر ۵/۶لیتر بنزین می‌سوزاند در حالی‌که ایمپیان برای طی کردن این مسافت نیازمند ۷لیتر بنزین است.

از لحاظ تجهیزات ایمنی نیز این دو خودرو دارای ترمز ABS و ایربگ هستند که این امکانات موجب می‌شود که هر دو در رده خودروهای ایمن قرار گیرند.