گروه خودرو- در حالی که انتظار می‌رفت طرح امداد مشترک نوروزی ایران‌خودرو و سایپا طی نوروز امسال به مقدمه‌ای برای ادغام این دو خودروساز تبدیل شود، مدیرعامل امداد خودرو ایران خبر از عدم اجرای این طرح در نوروز ۸۸ داد.

محمدجواد طلا در حاشیه مراسم تجلیل از نمایندگی‌های برتر خدمات پس از فروش ایران‌خودرو به خبرنگار ما گفت: نوروز امسال ایران‌خودرو و سایپا در قالب طرحی مشترک، مشتریان خود را امدادرسانی کردند، اما برای نوروز ۸۸ چنین طرحی در دستور کار قرار ندارد. این گفته وی در شرایطی است که امداد خودرو ایران در ایام نوروز امسال تنها به ۵/۲درصد از محصولات سایپا امدادرسانی کرد.

آن طور که طلا در کنفرانس خبری خود در فروردین‌ماه سال‌جاری عنوان داشت، یکی از دلایل اصلی ناکامی طرح مشترک امداد نوروزی، به نوع نگرش مشتریان مربوط بوده، به نحوی که مشتریان ایران‌خودرو و سایپا در نوروز امسال تمایل داشته‌اند خودروهای آنها توسط همان شرکت سازنده امدادرسانی شود و احتمالا به همین دلیل است که دو خودروساز بزرگ کشور طرح و برنامه‌ای برای امدادرسانی مشترک طی نوروز امسال ندارند. این عدم همکاری مشترک در حالی رخ می‌دهد که کارشناسان، طرح اجرا شده در نوروز امسال را مقدمه‌ای برای تحقق ایده مهرداد بذرپاش مدیرعامل سایپا مبنی بر ادغام دو خودروساز بزرگ کشور عنوان کرده و آن را طرح اولیه برای عملی شدن این ایده دانستند.

ایده‌ای که بذرپاش سال گذشته در دوران مدیرعاملی خود در پارس‌خودرو آن را مطرح کرد، اما علاوه بر واکنش منفی کارشناسان با مخالفت محرابیان وزیر صنایع و معادن نیز روبه‌رو شد. این در شرایطی است که کارشناسان معتقدند اگر قرار بر ادغام ایران‌خودرو و سایپا باشد، باید ابتدا همکاری‌های مشترک این دو خودروساز در لایه‌های زیرین شکل گرفته و پس از آن سراغ هدف اصلی یعنی ادغام رفت.