پارس‌خودرو ماکسیما را ارزان کرد

گروه خودرو- در حالی که اخبار بازار خودرو از توقف جریان کاهش قیمت‌ها طی هفته جاری حکایت دارد، پارس خودرو نرخ کارخانه‌ای ماکسیما را ۵۰۰هزار الی یک‌میلیون تومان کاهش داد. بنا به گفته نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت این روزها خبری از سیر نزولی شدید قیمت‌ها مانند هفته‌های پیشین نیست که این وضعیت نه به دلیل رشد تقاضا در بازار، بلکه بیشتر به خاطر اقدامات خودروسازان در اجرای سیاست‌هایی مبنی بر نگه داشتن سقف قیمت‌ها است و هیچ بعید نیست این روند تا واپسین روزهای سال نیز ادامه یابد. چرا که به هر حال کاهش عرضه خودرو به بازار معمولاً موجبات گرانی یا حداقل ثبات قیمت را فراهم آورده و در این شرایط که نرخ برخی خودروها به زیر قیمت کارخانه رسیده، بهترین راه برای جلوگیری از ادامه این روند، محسوب می‌شود. این در حالی است که هم اکنون محصولاتی چون ماکسیما، پژو روآ و مگان داخلی، قیمتی زیر نرخ کارخانه داشته وخودروهایی نظیر زانتیا، سورن و پژو ۲۰۶ نیز فاصله چندانی تا رسیدن به این مرحله ندارند و قطعا به همین دلیل است که سایپا با گذشت مهلت دریافت زانتیاهای ثبت‌نامی از تحویل آنها خودداری می‌کند. این در شرایطی است که مدیر فروش سایپا چندی پیش تاکید کرد به هیچ عنوان اجازه رسیدن قیمت زانتیا به زیر نرخ کارخانه‌ای آن را نمی‌دهد.

ماکسیما در کارخانه ارزان شد

کاهش فروش ماکسیما، بالاخره مسوولان پارس خودرو را به تعدیل نرخ کارخانه‌ای این محصول مونتاژی مجاب کرد. به نحوی که این شرکت طی هفته جاری، نرخ مدل دنده‌ای ماکسیما را یک‌میلیون و مدل اتومات آن را نیز ۵۰۰هزار تومان ارزان کرد. این در حالی است که ماکسیما طی مدت اخیر و در مقایسه با تابستان امسال با کاهش قیمتی حدودا ۴میلیونی روبه‌رو شد و تا هفته گذشته نیز با نرخ کارخانه‌ای قبلی خود یعنی ۳۹میلیون و ۸۵۰هزار تومان در مدل اتومات و ۳۶میلیون و ۸۵۰هزار تومان در نوع دنده‌ای به فروش می‌رسید. نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت معتقدند با توجه به تغییر و تحولات بازار خودرو، ماکسیما در حال حاضر باید ۴میلیون تومان ارزان‌تر از کارخانه خرید و فروش شود. از جمله دلایل افت تقاضا برای این محصول ژاپنی جدای از رکود بازار، پرداخت جریمه ۵/۴میلیون تومانی به ستاد مدیریت حمل‌ونقل و مصرف سوخت بابت خرید آن به حساب می‌آید. آن طور که از شنیده‌ها برمی‌آید، ماکسیما هم اکنون دوران واپسین حضور خود در خط مونتاژ پارس خودرو را طی می‌کند و در آینده‌ای نه چندان دور با این شرکت خداحافظی خواهد کرد.

مقاومت سایپا در مقابل کاهش قیمت زانتیا

«سایپا از صدور معرفی‌نامه برای تحویل زانتیا خودداری می‌کند» این را نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت می‌گویند. به گفته آنها روند نزولی شدید قیمت زانتیا در بازار طی یک ماه گذشته، سایپا را بر آن داشته تا با کاهش عرضه این محصول، از تعدیل قیمت و رسیدن آن به نرخی پایین‌تر از کارخانه جلوگیری کند. این اقدام سایپایی‌ها در حالی است که زانتیا هم اکنون با قیمتی برابر با ۲۷میلیون تومان در بازار به فروش می‌رسد و تنها ۱۰۰هزار تومان دیگر تا رسیدن به نرخ کارخانه‌ای خود یعنی ۲۶میلیون و ۹۰۰هزار تومان فاصله دارد. قیمت این خودرو اوایل سال جاری تا ۳۲ میلیون تومان هم صعود کرد اما از اواخر پاییز روندی نزولی گرفت این در حالی بود که مدیر فروش سایپا در همان مقطع زمانی اعلام کرد با روش‌هایی خاص، اجازه رسیدن قیمت زانتیا را به زیر نرخ کارخانه نخواهد داد.

ثبات در قیمت تندر

بازار تندر-۹۰ این روزها، دورانی آرام را پشت سر می‌گذارد به نحوی که پس از پیش‌فروش چندی پیش این محصول که قیمت مدل‌های E۰ و E۱ آن را کاهش داد، هم اکنون ثبات، بازار تندر را فرا گرفته است. در حال حاضر تندر-۹۰ E۰ با قیمتی برابر با ۹میلیون و ۸۰۰هزار تومان به فروش می‌رسد و E۱ نیمه فول نیز ۱۱میلیون و ۲۰۰هزار تومان قیمت دارد در حالی که E۱ فول با نرخ ۱۲میلیون و ۵۰۰هزار تومان در بازار خرید و فروش می‌شد.

همچنین E۲ که حساب آن از دو مدل دیگر جدا بوده و متقاضیان بیشتری را نیز به خود می‌بیند، هم‌اکنون با قیمت ۱۳میلیون و ۹۰۰هزار تومان به فروش می‌شود.

ثبات قیمت سمند

توقف تولید سمند معمولی، کمیابی و حتی نایابی این محصول را در بازار رقم زده، به‌طوری‌که جهش قیمتی خاصی طی یکی دو هفته گذشته در این خودرو به چشم نمی‌آید به نحوی که هم اکنون سمند معمولی با نرخ ۱۳میلیون و ۳۰۰هزار تومان به فروش می‌رسد.

این در شرایطی است که سمند LX نیز در حال حاضر قیمتی معادل ۱۵میلیون و ۳۰۰هزار تومان دارد سورن نیز با نرخ ۱۶میلیون و ۹۰۰هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

این محصول که اوایل هفته مدل ELX آن نیز رونمایی شد، بیشترین کاهش قیمت را در میان مدل‌های سمند طی دو ماه گذشته داشت به نحوی که طی مدت مذکور سورن، حدود ۲میلیون تومان کاهش قیمت را تجربه کرده است.