ایسنا- شرکت سایپا قرار است یک خودرو سواری و یک خودرو دو دیفرانسیل شاسی بلند (SUV) را از شرکت کیا موتورز به خط تولید خود اضافه کند.

یکی از این خودروها اسپورتیج است. البته مذاکره برای تولید داخلی این خودرو به سه‌سال پیش برمی‌گردد و سایپا به دنبال این است که خودرویی را که در حال حاضر از سوی شرکت آسان موتور به صورت CBU وارد کشور می‌شود مثل ریو داخلی‌سازی کند.

این امر از زمان قلعه‌بانی ـ مدیر عامل سابق سایپا ـ دنبال می‌شد که در نهایت، پیگیری‌های انجام شده برای تولید آن رها شد، ولی از چند ماه پیش، سایپا برای این کار به صورت جدی‌تر وارد عمل شده است.

همچنین یک خودرو سواری دیگر که نام آن هنوز فاش نشده است، در کنار سایر خودروهای تولیدی‌ سایپا به خط تولید این شرکت اضافه خواهد شد. این خودرو در کلاس B تولید خواهد شد. از قرار معلوم، بنا نیست که این خودرو جایگزین ریویی شود که سایپا اعلام کرده با قیمت فعلی تولید آن ضررده است.

گفتنی است، چندی پیش تعدادی از مدیران شرکت سایپا برای انجام پاره‌ای از مذاکرات به کشور کره‌جنوبی سفر کرده بودند.

از جمله سایر جایگزینی‌هایی که قرار است تا ۵/۱سال آینده انجام شود، بحث زانتیا است. طبق قراردادی که سایپا با شرکت سیتروئن دارد، این شرکت تا حدود ۵/۱سال آینده بیشتر نمی‌تواند قطعات این خودرو را برای سایپا تهیه کند، بنابراین تولید آن تا اواسط سال ۱۳۸۹ بیشتر ادامه نخواهد داشت. خودرو جایگزین دارای مشخصات و قابلیت‌هایی بالاتر از زانتیای فعلی خواهد بود.

این خودرو که روی پلت فرم سیتروئن C۴ طراحی شده، خودرویی است صندوق‌دار با ابعادی بزرگ‌تر از زانتیا و علاوه بر این در کشورهای چین و آرژانتین نیز تولید می‌شود، قیمت آن نیز بالاتر از زانتیا خواهد بود.

لازم به ذکر است، اسپورتیج دارای موتوری با حجم ۲۷۰۰ سی سی، دو دیفرانسیل و حداکثر قدرت ۱۷۵ اسب بخار است.

مصرف سوخت این خودرو در چرخه‌ ترکیبی ۱۰ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است و از ترمز ضد قفل ABS نیز بهره می‌برد. هشت کیسه‌ ایمنی هوا، صندلی تاشو، کنترل کروز، کنترل اتوماتیک نور چراغ، رادیو پخش ام‌.پی‌.تری، سانروف، غربیلک فرمان چهار پره‌ چرمی و شیشه‌ عقب متحرک از سایر ویژگی‌های این خودروست. اسپورتیج از رینگ آلومینیومی ۱۶ اینچ و سیستم کنترلی پایداری الکترونیکی ESP بهره می‌برد.