سورن 20 میلیونی رونمایی شد

عکس: حمید جانی‌پور

حمیدرضا بهداد- مراسم رونمایی از سمند سورن ELX و دومین محصول از خانواده موتور ملی روز گذشته در حالی برگزار شد که مدیرعامل ایران‌خودرو، سوزوکی ژاپن را دومین همکار تجاری شرکت تحت مدیریت خود معرفی کرد.

در این مراسم که با حضور وزیر کشور، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مدیران ارشد ایران‌خودرو به میزبانی شرکت ساپکو برگزار شد. محمد زالی، مدیرعامل شرکت تحقیقات موتور ایران‌‌خودرو با بیان اینکه موتور توربو شارژ ۱۷۰۰ سی‌سی دومین محصول از خانواده موتور ملی به حساب می‌آید گفت: این موتور پرقدرت‌ترین موتور پایه گازسوز جهان است و سورن ELX اولین میزبان آن به شمار می‌رود.

وی با اشاره به اینکه قدرت موتور توربو شارژ ۱۷۰۰ سی‌سی با موتور پایه گازسوز ۱۸۰۰ سی‌سی شرکت بنز برابری می‌کند افزود: ادعا نمی‌کنم که در علم موتورسازی از غربی‌ها جلوتریم ولی به هر حال تولید خانواده موتور ملی با توجه به ضرورت استفاده از گاز به عنوان سوختی با منابع عظیم در کشور، آن هم در شرایطی که مالکیت طراحی و ساخت این موتور در اختیار مهندسان داخلی قرار دارد، حرکت رو به جلویی محسوب می‌شود.

زالی با اشاره به اینکه موتور توربو شارژ ۱۷۰۰ سی‌سی استاندارد یورو ۴ را پاس می‌کند گفت: از ویژگی‌های این موتور، توان یکسان آن در هر دو حالت استفاده از سوخت بنزین و گاز است. به نحوی که خودروهای مجهز به موتور توربو شارژ ۱۷۰۰ سی‌سی، چه در حالت بهره‌گیری از گاز و چه استفاده از بنزین، ۱۵۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. رییس شرکت تحقیقات موتور ایران‌خودرو همچنین از تولید موتور ۱۴۰۰ سی‌سی طی سال آینده و رونمایی از موتور پایه دیزل طی ۲۸ ماه آینده خبر داد. اظهارات زالی در شرایطی است که به گفته وی دولت هیچ هزینه‌ای برای طراحی و تولید خانواده موتور ملی به شرکت تحقیقات موتور ایران‌خودرو پرداخت نکرده و برنامه تولید آن طبق روالی که در نظر گرفته شده پیش نمی‌رود.

به گفته زالی تولید موتور زمانی اقتصادی خواهد بود که علاوه بر بازار داخل بازارهای صادراتی را نیز تحت پوشش قرارداده و تیراژ تولیدی سالانه ۵۰۰هزار دستگاه داشته باشد. در حالی که هم اکنون تنها روزی ۲۰ دستگاه از خانواده موتور ملی در کشور به تولید می‌رسد.

رونمایی از سورن ELX

سورنی که روزگذشته در ساپکو رونمایی شد هر چند در قسمت جلو، تغییرات نسبتا محسوسی داشت اما در کل تمیز دادن آن با سورن قبلی کار چندان سختی به نظر نمی‌رسد، این در حالی است که فضای داخلی سورن ELX زیباتر و جذاب‌تر نسبت به سورن معمولی بوده و ایمنی آن نیز بیشتر شده، به نحوی که بنابر گفته نوش آبادی مدیر پروژه P۲ (پروژه‌‌ای که سورن ELX در قالب آن طراحی و تولید شده) ELX تست‌های تصادف سختی را پشت سر گذاشته و سیستم‌های ایمنی آن ارتقا یافته است.

صندلی‌های این محصول قابلیت حرکت در ۸ جهت را داشته و سیستم تهویه مطبوع آن نیز اتوماتیک به حساب می‌آید. ELX به دنده اتوماتیک مجهز و از ترمز ضد قفل (ABS) و ایربگ (کیسه هوا) برای سرنشینان جلو بهره می‌برد. آن طور که نوش‌آبادی در مراسم رونمایی این محصول عنوان کرد، ELX در هر صد کیلومتر سیکل ترکیبی ۳/۷لیتر بنزین می‌سوزاند، بهره‌گیری از سامانه هوشمند مرکزی برای تشخیص عیب و ارتقای سیستم صوتی نیز جزو دیگر تغییرات ELX در مقایسه با سورن قبلی محسوب می‌شود.

سورن ۲۰میلیونی

مدیرعامل ایران‌خودرو سال گذشته در جریان رونمایی از سمند سورن، قیمت این محصول را تنها یک و نیم میلیون تومان گران‌تر از سمند LX عنوان و وعده عرضه آن را با قیمت زیر ۱۷میلیون تومان داد. اما تحقق این وعده حدودا یکسال طول کشید و اوضاع بحرانی بازار موجبات رسیدن قیمت سورن به زیر ۱۷میلیون تومان را فراهم آورد. این در حالی است که منوچهر منطقی روز گذشته قیمت تمام‌شده سورن جدید را ۲۰میلیون تومان عنوان کرد.

قیمتی که با توجه به شرایط بازار خودرو کشور طبعا یک چالش برای ELX خواهد بود چراکه از یک سو معمولا محصولات جدیدی که به بازار داخل عرضه می‌شوند در مرحله اول قیمت‌های کاذبی را به خود می‌گیرند و از سویی دیگر نیز با توجه به رکود بازار، شاید مشتریان چندان رغبتی به خرید ELX با نرخ ۲۰میلیون تومان نشان ندهند.

اما در حالی که مدیرعامل ایران‌خودرو قیمت تمام‌شده ELX را ۲۰میلیون تومان عنوان کرد مدیر بازاریابی این شرکت از عرضه این محصول با قیمتی بین ۵/۱۸تا ۲۰ میلیون تومان خبر داد.

حسین هاشمی با بیان اینکه تولید انبوه ELX از خرداد ماه سال آینده آغاز خواهد شد، گفت: ELX با نرخ ۵/۱۸تا ۲۰میلیون تومان به بازار عرضه و سعی می‌کنیم آن را در همین محدوده قیمتی نگه داریم.

قیمت سورن مشخص نیست

با وجود قیمت‌های اعلام‌شده از سوی مدیرعامل و مدیر بازاریابی این شرکت، علی‌اصغر سرائی‌نیا، مدیر فروش ایران‌خودرو از نامشخص بودن نرخ ELX خبر می‌دهد.

وی روز گذشته در حاشیه مراسم رونمایی این محصول به خبرنگار ما گفت: هنوز قیمت نهایی ELX مشخص نشده و قیمت آن را به زودی اعلام خواهیم کرد! اظهارات مطرح شده در مورد نرخ سورن ELX در حالی است که هم‌اکنون سورن معمولی با موتور ۱۸۰۰ سی‌سی و بهره‌گیری از ایربگ و ABS، قیمت کارخانه‌ای حدود ۱۶میلیون و ۸۰۰هزار تومان داشته و در بازار نیز تقریبا با همین نرخ به فروش می‌رسد. حال اینکه ELX به عنوان نمونه کامل‌تر سورن معمولی با چه قیمتی روانه بازار خواهد شد پرسشی است که باید چند ماه دیگر به انتظار پاسخ آن نشست.

سوزوکی، دومین شریک تجاری ایران خودرو

در حالی که بنا به گفته مدیرعامل ایران‌خودرو، این شرکت قصد تعدیل وابستگی به پژو فرانسه را دارد، وی روز گذشته در حاشیه مراسم رونمایی از سورن ELX و دومین محصول از خانواده موتور ملی، شرکت سوزوکی موتورز ژاپن را به عنوان دومین شریک تجاری ایران خودرو پس از پژو معرفی کرد. منطقی در این زمینه گفت: ایران خودرو مدتی است که از طریق تولید گرند ویتارا با سوزوکی همکاری داشته و این شرکت ژاپنی دومین شریک تجاری ما خواهد بود. گفته منطقی در حالی است که شرکت ایران خودرو خراسان از سال گذشته به مونتاژ گرندویتارا محصول شاسی بلند سوزوکی پرداخته و برنامه تولید ۶هزار دستگاه از این محصول را طی سال جاری دارد.

۳ سناریو برای طرح تحول

هرچند طرح تحول اقتصادی هنوز به تصویب مجلس شورای اسلامی نرسیده و اظهارنظرهای مختلفی در قبال آن بیان می‌شود، اما در صورت تایید نمایندگان، قطعا برخی بندهای آن تاثیری مستقیم بر صنعت خودرو خواهد داشت. به نحوی که در صورت اجرای بند ۹ آن مبنی بر حذف یارانه انرژی، جدای از اینکه هزینه تولید خودروسازان افزایش می‌یابد، قیمت خودرو نیز متاثر از آن خواهد شد، چرا که حذف یارانه سوخت به معنی گرانی بنزین است و صعود نرخ بنزین مشتریان را از خودروهای پرمصرف دور و میل آنها را به محصولات کوچک‌تر و کم‌مصرف‌تر افزایش می‌دهد و در این بین ایران خودرو با وجود محصولات پرمصرفی نظیر پژو پارس، روآ و ۴۰۵، با چالش جدی در فروش روبه‌رو می‌شود. ؛این در حالی است که به گفته مدیرعامل این شرکت، ایران خودرو سه سناریو را برای مقابله با اثرات طرح تحول اقتصادی در نظر دارد. منطقی در این زمینه با بیان اینکه اجرای طرح تحول همه بازارها از جمله خودرو را تحت تاثیر قرار می‌دهدt گفت: کارگروهی را برای بررسی اثرات طرح تحول بر بازار خودرو تشکیل و طبق کار کارشناسی که در آنجا صورت گرفته ۳ سناریو را می‌توانیم در صورت اجرای طرح تحول پیاده کنیم.

منطقی سناریوهای ایران خودرو را در این زمینه، موضوعی داخلی اعلام کرد و افزود: نیمه دوم امسال همواره افتتاح موتور کم‌مصرف داشته‌ایم که نشان‌دهنده عزم ما برای تولید است و ما از ۱۸ ماه قبل به فکر کاهش مصرف بودیم و تا سال ۹۵مصرف را به ۵لیتر می‌رسانیم.

مدیرعامل ایران خودرو تاکید کرد: قطعا نمایندگان مجلس با دید کارشناسی به بررسی طرح تحول اقتصادی و اثرات آن بر صنعت خواهند پرداخت اما در هر حال تا نتیجه نهایی مشخص نشود، نمی‌توان فعلا اظهار نظری خاص در قبال اثرات انجام طرح بر صنعت و ارائه راهکار برای آن داشت.

اخذ دکترا در عرض ۶ سال

مدیرعامل ایران‌خودرو همچنین درباره روند تکاملی این شرکت گفت: وقتی ما سمند را در سال ۱۳۸۰ طراحی کردیم، دیپلم داشتیم و بعد که عرضه شد، فوق‌دیپلم شدیم و با سورن نیز لیسانس گرفتیم. وقتی که با ELX می‌توانیم به اروپا برویم، دکترا گرفته و با X۱۲ فوق تخصص می‌گیریم!

همکاری فیات با ایران خودرو

چند ماهی می‌شود که بحث همکاری ایران‌خودرو با شرکت فیات بر سر زبان‌ها افتاده و شنیده‌ها از ورود این خودروساز ایتالیایی به جاده مخصوص حکایت دارد.

این در حالی است که منطقی نیز این موضوع را به نوعی تائید کرد و گفت: ما وقتی برنامه‌ای تعیین می‌کنیم، آن را تغییر نخواهیم داد و از آنجا که همکاری با فیات نیز جزو برنامه‌های در نظر گرفته شده است، بنابراین این شرکت را نیز فراموش نمی‌کنیم.

وی تاکید کرد: معمولا ۲ تا ۳ سال طول می‌کشد تا اراده ما در همکاری با خودروسازان دیگر تحقق پیدا کند چراکه همواره در این زمینه بحث‌های اقتصاد، سیاسی و تجاری مطرح و باید روابط به نحوی برنده- برنده باشد. مدیرعامل ایران‌خودرو تاکید کرد: فعلا قصد داریم در بخش خودروهای تجاری با فیات همکاری کنیم و در این زمینه هنوز مذاکرات ادامه دارد.

با اعتدال درباره صنعت خودرو صحبت کنید

در روزهایی که بسیاری نهادها از جمله منتقدان صنعت خودرو کشور شده و هر یک از دیدگاه خود گلایه‌ای نصیب این صنعت می‌کنند ،صادق محصولی وزیر کشور به حمایت از خودروسازان پرداخت و از ارگان‌های مختلف خواست تا هنگام اظهار نظر در قبال صنعت خودرو، اعتدال را رعایت کنند. وی نیز که از میهمانان مراسم روز گذشته در شرکت ساپکو به شمار می‌رفت، با بیان اینکه برخی اظهارنظرهای ناپخته در صنعت خودرو کشور یاس و ناامیدی ایجاد می‌کند، اضافه کرد: صنعت خودرو دارایی بزرگ ملی است و مسوولان و کارشناسان باید در اظهار نظر در خصوص این صنعت اعتدال را رعایت کنند.

وزیر کشور همچنین تصریح کرد: صنعت خودرو کشور باید با توجه به بازارهای جهانی، به سمت رقابت‌پذیری و تولید محصول با کیفیت و قیمت مناسب گام بردارد.

محصولی با بیان اینکه برای پیشرفت در تولید، باید فرهنگ تولید در جامعه تغییر کند، گفت: هنوز در جامعه ایرانی نسبت به فرهنگ تولید نتوانسته‌ایم در حدی که مورد انتظار جامعه اسلامی است کار کنیم و نسبت به متوسط بهره‌وری کشورهای پیشرفته عقب هستیم.

وی همچنین از دولت خواست برای حمایت از صنعت خودرو کشور تعرفه واردات خودرو به شکلی بهینه، تعیین شود.