گروه خودرو- چندی پیش مدیرعامل ایران خودرو در حالی تولید دوباره پیکان را منتفی و از رسانه‌های کشور خواست تا دیگر نامی از آن به میان نیاورند که هفته گذشته مدیر پروژه سمند این شرکت خبر از بازگشت پیکان داد.

قاسم کاهه در حاشیه افتتاحیه دومین همایش صنعت الکترونیک خودرو با بیان اینکه پلت فرم پیکان هنوز هم قابلیت استفاده در صنعت خودروسازی کشور را دارد گفت: ایران خودرو با استفاده از این پلت فرم، محصولی را برای بازار کشورهای اسلامی طراحی کرده و در آینده آن را روانه بازار خواهد کرد.

وی افزود: طبق تحقیقات به عمل آمده از سوی سازمان کنفرانس اسلامی پیکان با توجه به شرایط فنی و هزینه تولید، خودرو مناسبی برای بازار ممالک اسلامی به حساب می‌آید. کاهه با اشاره به اینکه پیکان جدید همان خودرو مردمی وعده داده شده از سوی مدیرعامل ایران خودرو است تاکید کرد: این محصول برای بازار کشورهای اسلامی طراحی شده اما در ایران عرضه نخواهد شد. مدیر پروژه سمند در عین حال از تاریخ دقیق رونمایی پیکان جدید اظهار بی‌اطلاعی کرد. وی در ادامه تصریح کرد: هرچند پلت فرم این محصول همان پیکان معروف است اما بدنه آن تغییر کرده و از نو طراحی شده است. اظهارات کاهه در شرایطی است که موضوع تولید مجدد پیکان را محمد زالی، مدیرعامل شرکت تحقیقات موتور ایران‌خودرو طی گفت‌وگویی با دنیای اقتصاد مطرح و خبر از بازگشت آن در آینده‌ای نه‌چندان دور داد. آن طور که زالی بیان کرد ایران‌خودرو با طراحی بدنه‌ای جدید و بهینه‌ کردن موتور پیکان، برنامه تولید دوباره پیکان را در سر می‌پروراند هر چند که منوچهر منطقی مدیرعامل ایران‌خودرو چندبار پس از مطرح شدن بحث بازگشت پیکان، این موضوع را تکذیب و حتی در جریان نشست خبری مربوط به استراتژی آینده این شرکت از خبرنگاران رسانه‌های کشور خواست تا دیگر این سوژه را دنبال نکنند. چراکه ایران‌خودرو قصد تولید دوباره پیکان را ندارد. این در شرایطی است که وی تابستان امسال خبر از تولید خودرو مردمی با قیمت ۶ تا ۸هزار دلار برای بازارهای صادراتی ایران‌خودرو داد که با توجه به اظهارات مدیر پروژه سمند باید بازگشت پیکان را البته نه در بازار داخل باور کرد. چراکه در ایران‌خودرو تنها پیکان قابلیت تولید با این قیمت را دارد از سوی دیگر سازمان کنفرانس اسلامی نیز صلاحیت این محصول خاطره‌انگیز صنعت خودرو کشور را برای حضور در بازار کشورهای عضو خود مورد تایید قرار داده است.