ایسنا- کمیته‌ای‌ مشترک تا پایان هفته‌ آینده‌ استانداردهای مربوط به معیار مصرف سوخت خودروها را مشخص می‌کند. نظام‌الدین برزگری ، رییس سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران ، با بیان مطلب فوق افزود: کمیته‌ای مشترک با حضور معاون وزیر نفت، نماینده‌ سازمان استاندارد و محیط زیست و همچنین شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت، تا پایان هفته‌ آینده تشکیل جلسه داده و استانداردهای مربوط به معیار مصرف سوخت خودروها را نهایی می‌کند.

وی افزود: سازمان استاندارد هر تصمیمی را که در این کمیته تصویب شود قاطعانه اجرا می‌کند.

او با اشاره به برداشت‌های مبهم و متعدد از معیار مصرف سوخت خودروها در کشور عنوان کرد: امیدواریم با تشکیل جلسه‌ کمیته‌ مشترک در پایان هفته‌ آینده به تمامی برداشت‌های مبهم درباره‌ معیار مصرف سوخت خودروها پایان داده شود.

پیش از این نعمت‌بخش ، دبیر انجمن خودروسازان درباره این‌که بالاخره کدام شاخص به عنوان معیار مصرف سوخت خودروها در کمیته معیار تعیین شد؟ اظهار کرده بود که این معیار در گروه‌های هفت گانه A تا G در گروه D قرار گرفت و قرار شد که میانگین مصرف سوخت خودرو در گروه D و همان استاندارد یورو‌۲ قرار گیرد که در این میان تخفیف ‌۱۰درصدی نیز برداشته شد. البته سال ‌۱۳۸۸ نیز میانگین مصرف در گروه D و استاندارد یورو‌۳ قرار می‌گیرد.

این در حالی است که قبلا شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت با قرار گرفتن این معیار در گروه D مخالفت شدیدی داشت و حتی طی یک اقدام یک طرفه به انتشار لیست خودروهایی که بر اساس معیار G (معیار مورد نظر این شرکت) طبقه‌بندی شده بودند، اقدام کرده بود که طبق اعلام این شرکت در این میان ‌۱۱ خودرو دارای مصرف سوخت خارج از حد استاندارد بودند و موسسه استاندارد می‌بایست از تولید آنها جلوگیری می‌کرد؛ البته این لیست جدای از لیست قبلی بود که طی آن ‌۶ خودرو از سوی این شرکت خارج از محدوده استاندارد اعلام شده بود!

ناگفته نماند که چندی پیش نیز اعلام شده بود که سرانجام پس از جدل‌های فراوان برای تعیین معیار مصرف سوخت خودروهای داخلی، حرف خودروسازان به کرسی نشست و طی رده‌بندی شاخص‌های مصرف سوخت A تا G معیار مصرف سوخت خودروهای سواری در گروه وسط یعنی D قرار گرفت که مشخص شد این موضوع در حد تفاهم بوده است.

شاخص‌های مصرف مربوط به بازه‌بندی مصرف سوخت خودروها که در برچسب سوخت لحاظ شده به قرار زیر است:

شاخص A:مصرف سوخت خودرو کوچکتر و مساوی معیار منهای (‌۲۰‌درصد معیار مصرف)

شاخص B: مصرف سوخت خودرو بزرگتر از منهای (‌۲۰درصد معیار مصرف) و کوچکتر و مساوی ‌۱۰‌درصد معیار مصرف

شاخص C: مصرف سوخت خودرو بزرگتر از معیار منهای (‌۱۰‌درصد معیار مصرف) و کوچکتر و مساوی معیار منهای (‌۵‌درصد معیار مصرف)

شاخص D:مصرف سوخت خودرو بزرگتر از منهای (‌۵‌درصد مصرف) و کوچکتر و مساوی معیار به علاوه (‌۵‌درصد معیار مصرف)

شاخص E: مصرف سوخت خودرو بزرگتر از معیار به علاوه (‌۵‌درصد مصرف) و کوچکتر و مساوی معیار به علاوه (‌۱۰‌درصد معیار مصرف)

شاخص F:مصرف سوخت خودرو بزرگتر از معیار به علاوه (‌۱۰‌درصد معیار مصرف) و کوچکتر و مساوی معیار به علاوه (‌۲۰‌درصد معیار مصرف)

شاخص G:مصرف سوخت خودرو بزرگتر از معیار به علاوه (‌۲۰درصد معیار مصرف) و کوچکتر و مساوی معیار به علاوه (‌۲۵درصد معیار مصرف)