ایسنا - هر چند تقاضا برای خودروهای ارزان‌قیمت در کشور زیاد است، ولی اگر با رویکرد کلان ملی به این امر نگاه کنیم، رفتن به سمت تولید خودرو ارزان‌قیمت فاجعه است.

اوستا گودرزی عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت، درباره جهت‌گیری خودروسازی در راستای تولید خودرو ارزان‌قیمت، ضمن اظهار این مطلب خاطرنشان کرد: در ابتدا باید بدانیم که زیرساخت‌های کشور قابلیت این را دارد که هر شهروند یک خودرو داشته باشد یا نه.

وی با اشاره به وجود سوخت ارزان در کشور و مضاعف شدن مشکل یادآور شد: هیچ مکانیزم کنترلی در این زمینه در کشور وجود ندارد. در حال حاضر گرفتن گواهی نامه در چین با پرداخت مبلغ کلانی امکان‌پذیر است و این در حالی است که دریافت گواهی‌نامه رانندگی در ایران سهل‌الوصول است.

او خاطرنشان کرد: اگر فلسفه تولید این خودرو این است که به وفور در اختیار مردم قرار گیرد، باید بدانیم بنزین آن را چقدر تامین کنیم و مسایل ترافیک و زیست محیطی آن را چگونه باید جوابگو باشیم. در تمام دنیا برای چنین مسایلی و همچنین تقاضا، مکانیزم‌های کنترلی وجود دارد.

گودرزی در ادامه با بیان اینکه چنین مکانیزمی که هر کسی خودرو بخرد، الگوی آمریکایی و کشورهای عربی است، گفت: چنین الگویی در اروپا مطرح نیست و این الگو نیز به دلیل اقلیم خاص منطقه آمریکا است، ولی این در حالی است که خودروسازان آمریکایی نیز ورشکسته شده‌اند.

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت با اشاره به اینکه در اینجا اصلا مباحث تکنولوژیکی مطرح نیست، افزود: بحثی که در این جا مطرح است، بیشتر مباحث کلان و درست است که به صورت ناعادلانه قشر پایین و کم درآمد از داشتن خودرو محروم هستند، ولی با توجه به ضعف نظام حمل‌ونقل داخلی، رفتن به سمت خودرو ارزان‌قیمت به صلاح نیست.

وی در پاسخ به این سوال که با بحران جهانی پیش آمده و کاهش تولید و فروش خودرو، تولید خودروهای ارزان‌قیمت در کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ یادآور شد: البته نظام تعرفه‌ای، چنین اجازه‌ای ‌که کشوری به قصد خودرو ارزان‌قیمت اقدام به ارسال آنها به کشور ما کند، نمی‌دهد و دولت‌های دیگر نیز بیکار نیستند و واردات کنترل شده دارند.

او با فرض این که سودآوری بنگاه‌ها را به اولویت ملی ترجیح دهیم، تصریح کرد: تاکنون هیچ خودروساز داخلی نتوانسته خودرو ارزان‌قیمت تولید کند. مگر قرار نبود که تندر-۹۰ چیزی حدود شش میلیون تومان عرضه شود، چرا هم‌اکنون قیمت آن به بالای ۱۰‌میلیون تومان رسیده است؟ این در حالی است که هم‌اکنون نیز اعلام می‌شود که تولید این خودرو اقتصادی نیست. این مدرس دانشگاه یادآور شد: حتی اگر با چنین سیستمی خودروسازان بخواهند کار کنند، نمی‌توانند خودرو ارزان‌قیمت تولید کنند و با ادامه چنین روندی به نظر نمی‌رسد که در افق بازار خودرو اتفاق خاصی بیافتد.